Deze website checklist biedt je duidelijkheid en inzicht waar je op moet letten en wat er nodig is om een website te laten maken. Een website die moet gaan doen wat je ervan verwacht. Een professionele mooie website is immers snel gemaakt, maar of deze ook gaat doen wat je ervan verwacht is niet zeker als er onvoldoende overleg is geweest. De belangrijkste factor welke meespeelt bij het toekomstig succes is daarom de communicatie met de websitebouwer of het webbureau. Deze wordt ook om een hele goede reden als eerste genoemd. Zonder heldere communicatie wordt de weg naar een goede website een moeizame tocht vol frustratie, teleurstelling, tijdverlies en onnodige kosten.

Op deze website is veel achtergrond informatie te vinden: Over zoekmachine optimalisatie, het Joomla CMS en de extensies, verschillende typen websites en op deze pagina de website checklist:

Onderstaande website-checklist is niet volledig. De meeste aandachtspunten gaan echter op voor alle websites. Raadpleeg deze controle lijst en laat je vooraf uitvoerig informeren door een website specialist voordat je opdracht geeft om een website te laten maken. Je hoeft echt niet alles te begrijpen, maar zorg ervoor dat je er zoveel mogelijk van opsteekt.

website checklistAandachtspunten:

  • Hoe verloopt de communicatie met een websitebouwer of webbureau.
  • Verloopt het contact via een tussenpersoon, B2B of offertebemiddelaar? Tip: Rechtstreeks is echt veel voordeliger.
  •  Wat verwacht je van de toekomstige website, wat wil je ermee bereiken? Overleg dit als eerste.
  • Hoe is de bereikbaarheid van de websitebouwer? Op dagen en tijden die je uit komen?
  • Krijgt je CMS support of moet je hetzelf gaan uitzoeken? Een goede websitebouwer geeft support en soms ook gratis service voor eenvoudige vragen.
  • Worden er heldere afspraken gemaakt m.b.t. technisch onderhoud?
  • Wie gaat de inhoud plaatsen?
  • En nog veel belangrijker: De structuur van de website, navigatie menu's en interne linkjes, met oog op bezoekers én zoekmachines. Als het goed is komt het allemaal aan bod in de eerste fase. Een websitebouwer wil van te voren weten hoeveel inhoud, pagina's, onderverdeling in categorieën, afbeeldingen, media, ook met oog op kosten berekening in een offerte. Als hier niet over gerept wordt bij een eerste contact of in een offerte kunt je ervan 100% van uitgaan dat de kosten na de oplevering nog flink zullen stijgen, tenzij je het zelf gaat doen.
  • Wilt je een uniek ontwerp, een template of een aangepaste template? (grote prijsverschillen) meer inzicht nodig? Zie het ontwerp (i.o.).
  • Heb je een mooie bijzondere unieke website nodig of moet de nadruk meer liggen op een doeltreffende website. Wat heeft prioriteit als het budget in het geding is?
  • Bestaat er een logo, huistijl? Als dit nodig is: Is de websitebouwer in staat dit te maken? zie logo en huisstijl ontwerpen of integreren.
  •  Functionaliteit. Wat moet de website allemaal kunnen, wat zijn de doelen. Overleg dit met de toekomstige opdrachtnemer en lees het terug in een begeleidend schrijven bij een offerte.
  •  Webhosting: Is deze toereikend of is het een overkill? Groene webhosting?
  • Is de opleveringsdatum besproken, staat het in de offerte?
  • Krijgt je een prijsindicatie of een offerte? Een offerte biedt zekerheid.
  • Zijn éénmalige en terugkerende kosten duidelijk?
  •  Eigendom domeinnaam. Laat dit goed regelen. Wat is een tld?
  • Is er zoekmachine optimalisatie nodig? zie  Is SEO noodzakelijk?
  • Is er sociale netwerk of media integratie nodig voor de website?
  •  Verwacht je van de websitebouwer dat deze ook meedenkt en meewerkt aan de inhoud? Hulp van de websitebouwer
  • Is de website specialist een allround websitebouwer ? altijd een pré

Allround websitebouwer: Dat wil zeggen dat alle website werkzaamheden verricht worden door 1 persoon. WebsiteMet heeft kennis en ervaring met PHP, MySql, HTML, CSS, XML Joomla, Wordpress, SEO, conversie, template ontwerp webdesign, hosting instellingen, webteksten. Het voordeel is dat je met 1 persoon contact hebt.

Zijn alle aandachtspunten hierboven genoemd ook zinvol? Heb je het allemaal nodig? Een gesprek is noodzakelijk waarin je verteld wat je precies wilt bereiken met jouw website. Daarna volgt advies. Bij SEO zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld wordt vaak onterecht de indruk gewekt dat een website tot mislukken gedoemd is wanneer dit achterwege blijft.

Zoek webdesigners en vergelijk

Zoek en vergelijk websitebouwers en designers. Check daarbij welk specialisme er wordt geboden. Wanneer jouw keuze is gevallen op Joomla gebruik je dat zoekwoord in jouw zoekopdracht in combinatie met websitebouwer of webdesigner. Kijk niet alleen naar de kosten of wie de goedkoopste is. Kijk naar de kwaliteiten, ervaring, specialismen. Let vooral ook op de communicatie.

Wat kun je verwachten van een websitebouwer?

Vaak wordt verondersteld dat de websitebouwer alles weet van alle functionaliteiten die voor Joomla beschikbaar zijn. Dat is niet zo en in de praktijk onmogelijk. Wel is het zo dat websitebouwers meestal gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld webwinkels, online betalen, nieuwsbrieven, fora, seo, bedrijven index of extensies voor online cursussen. Als er iets aan de hand is met zo'n extensie moet de websitebouwer vaak te rade gaan bij de ontwikkelaars van de software. Je moet natuurlijk er op aan kunnen dat je niet zelf die ontwikkelaars moet gaan benaderen, alleen omdat de websitebouwer niet thuis geeft.

WebsiteMet doet dit voor je als het nodig is. Maar soms zijn de ontwikkelaars moeilijk of niet te bereiken of zij zijn gestopt met hun product. Een websitebouwer met ervaring weet welke extensies betrouwbaar zijn, niet alleen kwa software, maar ook kwa support. Zo bestaan er ontwikkelaars die grote bekendheid genieten in de Joomla wereld vanwege hun expertise en betrouwbaarheid. Daar zijn wij websitebouwers heel blij mee. Als het dan toch mis dreigt te gaan met een extensie die niet werkt of niet aan de verwachting voldoet heb je alle baat bij een websitebouwer die met je meedenkt en met oplossingen komt.

Gratis vrijblijvende offerte

Een offerte is per definitie vrijblijvend en gratis service. Bij akkoord gaan van een offerte wordt het echter een bindende overeenkomst, een zakelijk contract. Als een offerte vrijblijvend wordt genoemd bedoeld men dat men niet akkoord hoeft te gaan met het aanbod. Doet men dat wel, dan wordt een offerte automatisch bindend. Een vrijblijvende overeenkomst is erg onverstandig voor beide partijen. Wanneer prijzen van nog aan te schaffen producten in de tussentijd stijgen moet er in de offerte duidelijk staan dat deze worden doorberekent aan de klant.

Eerst onderzoek nodig? Wanneer er onderzoek nodig is om een realistische prijs afspraak te kunnen bepalen voor een nieuwe of reeds bestaande website is er sprake van een opdracht. Uiteraard wordt dit van te voren altijd duidelijk aangegeven. Onderzoek is bijna nooit nodig bij normale websites, bijna altijd is het onderdeel van de service.

Prijsindicatie vs offerte

Een prijsindicatie is geen offerte, altijd een schatting en er staat niets vast. Mondelinge afspraken zijn weliswaar bindend, maar als er geen bewijs voor is kan het erg lastig worden. Daarom bestaan er offertes. Bij opdrachten boven de € 200,- is het altijd verstandig een offerte aan te vragen en geen genoegen te nemen met een indicatie.

Website offerte bemiddeling, B2B, tussenpersonen

Er zijn websites waar je gratis offertes kunt aanvragen van webdesigners. Dat zijn tussenpersonen, B2B bedrijven of offerte bemiddelaars. Dat lijkt handig, maar of een offerte ook realistisch zal zijn n.a.v een formulier met standaard vragen is nog maar de vraag. Kies altijd voor een persoonlijk rechtstreeks contact met een websiebouwer of webbureau, dat werkt beter voor je en voorkomt onnodig tijdverlies. Bovendien wordt een website daardoor goedkoper omdat websitebouwers en webdesigners kosten maken om leads te verkrijgen van de bemiddelaars. Een website via een bemiddelaar is minimaal € 200,- duurder. Logisch, er zijn meer mensen die werk verrichten. Hoe korter de lijnen des te minder kosten.

Een directe aanvraag per telefoon of per email voor een offerte bij de websitebouwer of designer zelf zal meer waardevolle en specifiek informatie opleveren. Bovendien krijgt je op die manier gelijk een indruk van de communicatie.

Heeft mijn website een SEO investering nodig?

Wanneer bij aanvang rekening is gehouden met W3C aanbevelingen en Google richtlijnen is jouw website al goed op weg en al redelijk goed geoptimaliseerd. Het zijn de basis voorwaarden waaraan een website moet voldoen.  Natuurlijk kan er altijd nog meer geoptimaliseerd worden, maar met gezond verstand, duidelijke optimale webteksten met de doelgroep voor ogen, logische structuur en navigatie kun je zelfs veel verder komen dan een website die alleen maar veel bezoekers aantrekt vanwege een flinke SEO optimalisatie. Het gaat namelijk vooral ook om je bezoeker te overtuigen.

SEO investeringen van grote mega bedrijven zijn niet te vergelijken. De meeste ondernemers kunnen zoiets op dat niveau niet bekostigen. Dat is ook helemaal niet erg (gelukkig maar). Zij concurreren op hun niveau. Jouw specialisme, expertise, de regio of plaats waar je actief bent zijn van onschatbare waarde. Wanneer jouw website dit op de juiste wijze laat weten aan searchbots, liefst in combinatie met je sociale (inter-) activiteit op internet, zullen zoekmachines dit waarderen en je website hoog plaatsen bij relevante zoekopdrachten. Wanneer je er geen aandacht aan besteedt moet je beseffen dat veel van je concurrenten dit wel mogelijk doen. Maar het achterwege laten van SEO hoeft in theorie geen reden te zijn voor een slechte website. Het ligt aan de kwaliteit van de website of het nodig is én in hoeverre je uniek bent met je product of dienst in jouw sector én regio.

SEO wedloop

Wanneer elke website evengoed is geoptimaliseerd zijn we weer terug bij af. Deze bewering of veronderstelling klinkt eigenlijk best aannemelijk. Toch is de bewering onjuist. We kunnen uiteindelijk niet allemaal bovenaan staan met dezelfde zoektermen, het verschil zal altijd blijven bestaan. Bijvangst voor het publiek is dat men steeds betere zoekresultaten krijgt aangeboden. In principe, want er bestaat ook zoiets als de bubble waarin we zitten waar zoekmachines en adverteerders op inspelen. Dat  is een ander onderwerp, niet te veronachtzamen uiteraard.

Multi-nationals investeren gigantische bedragen in seo en sea, advertenties. Zij huren of hebben expertise in huis om met een groot professioneel team continu te werken aan een website. Zij moeten wel vanwege de concurrentie. Er zal altijd verschil blijven bestaan met bedrijven of instellingen die daar minder of meer tijd en geld in kunnen investeren. In de picture komen van de doelgroep is niet weg te denken uit de manier waarop de markt werkt.

Vergelijk SEO eens met het beveiligen van eigendom. Je huis hoeft niet op dezelfde manier beveiligd te worden als een bankgebouw of een huis van een bekende of rijke Nederlander die mogelijk doelwit is. Maar om helemaal niets te doen aan beveiliging zou bijzonder naief zijn. Vreemd genoeg is dit soort naïviteit wel de praktijk op internet als het gaat om beschermen van gegevens, omdat men het niet weet en de gevaren niet ziet. Een zelfde soort fenomeen is de seo wedloop. Investeren in seo en conversie is aan te bevelen, maar wel op een manier welke rendabel is voor de eigenaar en gebruikelijk is voor de sector waarin men werkzaam of actief is.

Wat kost een website

De vraag 'wat kost een website' is te algemeen. Je moet altijd eerst laten weten wat verwacht je van een website, welk doel heeft het. Richtprijzen vanaf voor website op maat en optimaal € : zie website-kosten

Besparen op de webhosting kosten? Dat is vaak niet verstandig. Lees hier meer over inzicht in de website kosten.

Website uitbesteden aan ZZP, webdesign-bureau's of student?

Veel websitebouwers en ontwerpers zijn als zzp actief, zoals WebsiteMet. Er zijn ook webdesignbureau's met meerdere werknemers die afzonderlijk weer gespecialiseerd zijn. Het voordeel van ZZP érs is dat zij overwegend goedkoper zijn, ze werken vaak vanuit huis. Je hebt altijd contact met 1 persoon over alles wat met jouw website te maken heeft. Bij uitbesteding moet je altijd een overeenkomst krijgen. Dat kan de offerte zijn waarmee je akkoord gaat.

Studenten zijn meestal goedkoop. Het is aan jou om die keuze te maken. Enkele zijn goed uiteraard, maar hou rekening met bereikbaarheid, service. Bestaat er geen offerte of overeenkomst: Nooit doen als je een serieuze website laat maken. Mondelinge afspraken zijn heel moelijk te verifiëren en aan aannames heb je niet zoveel. Dit geldt voor alle aanbieders in deze markt, niet alleen voor studenten of het familielid die het ook kan.

De domeinnaam en de TLD

De TLD betekent het Top Level Domain zoals de .nl of .com aan het einde van een domeinnaam. Wanneer een website zich op Nederland richt is een .nl tld logisch. Maar soms is een .com gewenst, omdat de website een commercieel doel heeft. Bij webwinkels beperkt de website zich dan niet alleen tot nederlandstaligen volgens deze 'generieke tld'. Dus als een webshop aan klanten in diverse landen wil leveren is .com een betere keuze. De site kan dan meertalig zijn. In Joomla is dat prima te regelen.

De domeinnaamhouder (de eigenaar van een domeinnaam) moet je zelf zijn of iemand die je aanwijst als eigenaar en die ermee akkoord gaat. Juridisch is dit heel erg belangrijk. Laat dit altijd goed regelen zwart op wit!

Logo en huisstijl ontwerpen of integreren

Integratie van huisstijl in het ontwerp van een bestaand logo, typografische layout en kleurstellingen kunnen de meeste websitebouwers, maar vraag er expliciet naar of zij dit gaan doen en laat het opnemen in een offerte. Een professioneel logo ontwerpen is het terrein van designers. Hoewel een simpel logo ontwerpen iedereen met een beetje inzicht best wel lukt. Als het een budget kwestie wordt kun je het een websitebouwer vragen. Op die fiets, om het zomaar te zeggen, kan iedereen met een beetje inzicht ook wel een website bouwen. Zo heeft iedereen zijn of haar specialisme. Het uitbesteden aan een professioneel ontwerper is altijd een goede optie.

Website onderhoud

Ben je website eigenaar, stel de volgende vragen:

  • Zijn er afspraken gemaakt met het webbureau of websitebouwer over technisch beheer? Bestaat er een offerte?
  • Verzaakt de webbouwer eerder gemaakte afspraken over technisch onderhoud?
  • Valt de prestatie tegen die de website had moeten leveren volgens gemaakte afspraken?
  • Zijn de kosten voor onderhoud buitensporig hoog zonder duidelijke reden?
  • Is het bureau bereikbaar wanneer het nodig is. Reageert het adequaat en onderneemt het snel actie?
  • Maak je je zorgen om (terechte) kritiek van bezoekers over de werking van je website?
  • Weet je wat je moet doen in het CMS of is het allemaal abracadabra. Is het ooit uitgelegd wat je moet doen?
  • Is de website update, betreft het de meest recente versie?