Inzicht in de kosten en alles wat verband houdt met het laten maken van een website voorkomt teleurstellingen op basis van foutieve aannames of bewust en onbewuste misleidende beloftes. Vergroot het succes van je toekomstige website door waardevolle informatie en adviezen in te winnen. Hier geef ik een aantal tips, adviezen en waarschuwingen waar je je voordeel mee kan doen. Zodoende sta je beter in het bespreken van je doel en kun je de kosten van een website beter op waarde schatten. Het vergelijken van meerdere aanbieders is altijd verstandig, maar doe dit rechtstreeks bij de websitebouwer is het advies. In de laatste alinea een opmerking en waarschuwing over gratis commerciële offerte bemiddeling i.v.m. indirecte kosten.
Wat kost een website? Website kosten hebben te maken met het doel van een website. De vraag is daarom veel te vrijblijvend. Een eerlijke verkoper die graag van dienst wil zijn zal daarom de vraag beantwoorden met een wedervraag zoals: "Wat wil u bereiken met een website of wat verwacht u ervan?"
Inzicht in de kosten, voldoende informatie en een deskundig advies op maat zijn in uw belang. In een goede offerte staat dit gespecificeerd. Als dat niet zo is geef je de opdrachtnemer een te grote vrijheid. Hoeft niet perse tot problemen te leiden, maar als die ontstaan heb je niets om op terug te vallen.
Op welke signaal moet je vooral letten? Communicatie. Ga er dan nooit vanuit dat het aan jou ligt als iets onduidelijk is in een gesprek of offerte. Zodra je iets niet begrijpt en de verkoper kan het vervolgens niet goed uitleggen is het signaal: Oppassen! Communicatie is het belangrijkst.
Krijg je een winstgevende website? Website kosten moeten betaalbaar zijn, dat is logisch, op z'n minst rendabel en als het even kan winstgevend. Dat laatste kan in ieder geval nooit met garantie. Krijg je die garantie wel dan is het een duidelijk signaal: Niet op ingaan en bedanken voor de moeite.
Is de website rendabel? Of een website rendabel en succesvol wordt kan alleen bewezen worden in de praktijk. Het zegt wel iets over de kwaliteit van de website en optimalisatie voor zoekmachines en bezoekers. Een rendabele website voldoet aan de voorwaarde om rendabel te worden én succesvol.
Voldoende informatie uitwisseling. Is er een gesprek of op andere wijze voldoende uitwisseling van informatie geweest voordat de opdracht gegeven wordt? Niet in de kleinste details en onbegrijpelijk vakjargon, maar in heldere taal. Het doel moet besproken zijn en wat daarbij nodig is om het te bereiken inclusief het gespecificeerde prijskaartje.
Heb je het allemaal nodig? Hoewel bijna alle webhosting leveranciers tegenwoordig ruim voorzien in server opslag moet je bedenken of het ook belangrijk is om bijvoorbeeld 5GB opslag of meer af te nemen. Andere kwaliteiten zijn veel belangrijker. Regelmatig zie ik bij webhosters dat php versies achterlopen op de ontwikkelingen. Een gewone website heeft aan 1 a 2 GB opslag genoeg. Voor kwaliteit hosting gelden hele andere normen.
SEO noodzakelijk? Een website welke puur ter informatie of platform wordt aangeboden aan reeds bestaande klanten en niet gevonden hoeft te worden in zoekmachines heeft geen SEO nodig. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Voor sites die wel gevonden moeten worden zijn soms gewoon kleine aanpassingen nodig en geen uitgebreide optimalisatie strategiën van duizenden euro's. Laat je niet van de wijs brengen, vraag advies aan de deskundige zoals WebsiteMet (geen SEO specialist).
Wordt onderhoud aangeboden? In geval van een hack bij achterstallig of ontbrekend onderhoud zullen er onnodig veel kosten worden gemaakt om het te herstellen. Voor rond de € 10 per maand voor een gewone website kun je veel overlast en onnodig hoge kosten voorkomen. Ook zal regelmatig onderhoud voorkomen dat functionaliteit verouderd en voor problemen gaat zorgen als het gaat om de werking ervan.
Offerte bemiddeling: Bij tussenkomst van gratis website offerte bemiddeling moet u rekening houden met indirecte kosten. Er wordt vaak geadverteerd met 'lagere kosten' (tot wel 60%) als u websitebouwers of bureau's laat wedijveren om de opdracht binnen te krijgen. Die service wordt betaald door middel van abonnementen op het verkrijgen van deze zogenaamde leads. Uitgaande van gemiddelde kosten voor deze diensten zal een website via commerciële bemiddeling altijd flink duurder uitvallen. Die betaald u uiteraard niet aan het bemiddelingsbureau, maar indirect aan de websitebouwer of webbureau. Zie voor een bereking, details: Offerte bemiddeling.
website kosten en info over website laten maken