Offerte bemiddeling

Een offerte aanvraag om een website te laten maken kan via een bemiddelingsbureau.

Wat is website offerte bemiddeling?

Een websiteofferte bemiddelingsbureau is een tussenpersoon in de B2B sector. Deze staat tussen de aanvrager en websitebouwer in. De aanvrager kan een particulier zijn of bedrijf. Het bemiddelingsbureau verdeelt offerte aanvragen (de zgn. leads) onder aangesloten bedrijven (± 4). Een goede bemiddeling zorgt ervoor dat deze leads terecht komen bij websitebouwers of webbureaus die matchen met een specifieke aanvraag (kosten, soort opdracht, skills). Voor de aanvrager is dit gratis*. De aangesloten deelnemers betalen een abonnement bij de tussenpersoon én kosten per lead. In theorie zal een opdrachtnemer na 4 keer een opdracht krijgen.

* Een offerte is altijd vrijblijvend en gratis, anders is het geen offerte. Een aanvrager kan altijd besluiten om niet in te gaan op alle offerte aanbiedingen die het ontvangt. In de praktijk gebeurt dit vaak.

Goedkopere website via offerte bemiddeling?

Levert bemiddeling via een offertebureau een goedkopere website op? Die suggestie wordt vaak gewekt als je in google zoekt naar website laten maken of offerte aanvragen. Het antwoord is simpel: Nee. Zo'n offerte bureau wringt zich tussen vraag en aanbod. Dat mag en er is niets op tegen. Maar er is natuurlijk wel iets aan de hand. Logischerwijze kan het nooit goedkoper zijn. Ik heb onderzoek gedaan naar dit soort bedrijven. Zo blijkt er van alles mis met fake reviews, referenties (nota bene van mijn bedrijf), niet bestaande logo's en misleidende berekeningen. Bedoeld om niets vermoedende klanten binnen te harken. De tussenpersonen in deze B2B sector drijven de prijzen onnodig op.Google Adwords spint er garen bij, omdat deze bemiddelaars het vooral moeten hebben van SEA. Het vermoeden bestaat dat opdrachten worden verdeeld onder aangesloten partners en een klein gedeelte aan deelnemende websitebouwers die zo naïef zijn om met deze lieden in zee te gaan. Er zijn ook eerlijke bemiddelings bureau's, maar transparantie is ver te zoeken.

De concurrerende deelnemers doen hun best om de opdracht binnen te krijgen. Per lead aanvraag betalen zij gemiddeld € 50,-. Ook als de opdracht naar een concurrent gaat. Na 4 keer zijn de kosten voor de deelnemer € 200,- , daarbij komt ook nog een abonnement bij het bemiddelingsbureau om mee te kunnen dingen naar de leads (vanaf € 90,- per maand). De tijd om een realistische offerte te kunnen maken voor een website ligt tussen de 1 en 4 uur afhankelijk van de soort website. Na gemiddeld 4 leads loopt dat aardig op. In de praktijk zullen er veel offertes gemaakt moeten worden. 

Na 4 leads komt er in theorie een opdracht. Er is dan € 200 betaald door de websitebouwer aan het B2B bemiddelingsbureau. De kosten die gemaakt worden en tijd om de offertes te maken zijn voor rekening van de websitebouwer.  In theorie zou een website op deze manier minimaal € 200,- duurder uitvallen. In de praktijk blijkt dat offertes niet altijd leiden tot een opdracht. Was dat maar waar. De kosten zullen dus nog hoger liggen. Daarbij komen ook nog de abonnementskosten om deel te mogen nemen aan de B2B diensten.

Wie gaat dat uiteindelijk betalen? De websitebouwer zal het ongetwijfeld verrekenen met z'n klanten. Een website welke normaal direct bij de websitebouwer was aangevraagd en  € 700,- kost, is na bemiddeling rond de € 1000,- Niet goedkoper dus, maar minimaal 40% duurder. Toch adverteren deze b2b bureau's vaak met een aantrekkelijke belofte dat websites via hen goedkoper zijn:tot wel 60% goedkoper!  Misleiding is mijn conclusie.

Offerte aanvraag rechtstreeks bij de websitebouwer

Een website laten maken naar aanleiding van een offerte aanvraag rechtstreeks bij een websitebouwer is altijd goedkoper dan via offerte bemiddeling. Bij direct contact krijgt u bovendien veel sneller advies én een beter getailleerde en realistische website offerte.

WebsiteMet is niet aangesloten bij geen enkel offerte bemiddelings bureau. Mocht u WebsiteMet vermeldt zien staan bij dergelijke bemiddelings websites kunt u dit melden bij mij. Bij toeval ontdekte ik dat mijn website link werden vermeldt bij een misleidende organisatie in deze B2B branche. Niet alleen van mij, ook van andere nietsvermoedende websitebouwers die ik persoonlijk ken. Bij navraag hadden zij niets te maken met het bedrijf in kwestie. Die links zijn inmiddels verwijderd door het betreffende bedrijf.

Goedkopere website? Vergelijk websiteoffertes

Offerte bemiddelings bureau's beloven u goedkopere websites. Zij suggereren vaak 40 tot 60% goedkopere websites dan via een offerte aanvraag direct bij een websitebouwer. Het is een misleidend verkoop praatje. Probeer het eens en vraag daarna ook een offerte aan met dezelfde vragen maar dan rechtstreeks bij WebsiteMet om te vergelijken.

Wilt u hier meer over weten? Lees mijn blog over website offerte bemiddeling, over misleiding, fake reviews, fake logo's, black hat seo, pronken met andermans veren (in deze b2b sector is niets te gek).

Houden alle tussenpersonen en b2b offerte bemiddelingsbureaus zich bezig met bovengenoemde misleidende praktijken? Nee, gelukkig niet. Bemiddeling kost altijd tijd, inspanning en geld. Er is helemaal niets mis mee om daar een passende vergoeding tegenover te stellen. Het gaat alleen om de manier waarop sommige grote b2b bureau's het publiek misleiden en kosten rekenen die niet in verhouding staan tot de geleverde diensten.

Blijkbaar loont die werkwijze ook gezien de enorme investering van de deze bureau's in SEA, Google Adwords. Een verstoorde markt is het gevolg waarbij zelfstandige websitebouwers het steeds moeilijker krijgen om op te vallen in zoekmachines, maar tevens ook een grote uitdaging.