Inzicht in de kosten van een website

De kosten om een website te laten maken heeft te maken met diverse factoren die de prijs beïnvloeden. Het moet behalve betaalbaar ook rendabel zijn. Bovendien voor de meeste ondernemers ook winstgevend.

De communicatie factor

De belangrijkste factor is de communicatie. Als het daaraan ontbreekt of hapert kan een website het doel missen en onnodig duur worden. Aannames zijn hierbij grote boosdoeners vaak ingegeven door onvoldoende kennis of informatie uitwisseling. Eén belangrijke cruciale taak van de websitebouwer is om te informeren en advies te geven. Als deze basis ontbreekt, gebrekkig is of het komt niet over kan dat aan één of beide partijen liggen. Een goede heldere communicatie is het beste startpunt, kosten besparend en doeltreffend.

Wat kost een website? Is een vraag waaruit blijkt dat er geen inzicht of idee bestaat wat voor soort verschillende websites er zijn. Website kosten hebben te maken met het doel van een website.

De vraag hoe duur een website is, wordt duidelijker nadat bekend is wat er verwacht wordt van een website. Soms is daar een uitvoerig gesprek voor nodig, telefonisch of op locatie. Zie de richtprijzen op de pagina website-kosten In een vrijblijvende offerte staan de kosten en afspraken.

Mocht er grondig onderzoek nodig zijn om een realistische offerte te kunnen opstellen is dat een opdracht waarvan de kosten in rekening worden gebracht. Dit wordt altijd vooraf met u besproken. Meestal is een dergelijk diepgaand onderzoek niet nodig.

Welke factoren spelen mee?

Factoren die meespelen bij de totale kosten van een website kunnen noodzakelijk zijn, variabel of optioneel. Alles is mede afhankelijk van het doel van de website en het beschikbare budget. Denk aan:

Noodzakelijk:

  • overleg en onderzoek wat nodig is
  • keuze CMS
  • template, design, het grafisch ontwerp
  • webhosting met cpanel
  • structuur, navigatie bepalen
  • ssl certificaat (standaard)

Optioneel

  • extra functionaliteit
  • gratis of commerciële extensies
  • responsive template (vaak standaard)
  • geavanceerde template aanpassingen
  • vindbaarheid in Google, SEO
  • x aantal pagina's
  • afbeeldingen maken, zoeken en aanpassen
  • logo maken
  • bestaande huisstijl overnemen in ontwerp
  • technisch onderhoud
  • support
  • content onderhoud
  • cookie opt in opt out
  • Google Analytics integratie (website statistieken)

Besparen op de webhosting kosten? Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn cruciaal voor een succesvolle website. Een goedkoop hostingpakket zal uiteindelijk duurder uitpakken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de service van een webhoster. Sommige webhostingbedrijven maken er een puinhoop van. Tip: Op de ispgids.com staan betrouwbare reviews van echte klanten en geen fake reviews van webhosters zelf. Advertentie lokkertjes zoals domeinnaam voor 1 euro of 20 GB opslag mogen aantrekkelijk lijken, maar een gemiddelde website heeft aan 1 GB opslag meer dan genoeg. Uw website wordt er niet beter van ongebruikte opslagmogelijkheden. Voor kwaliteit hosting gelden hele andere normen.

SEO noodzakelijk? Niet persé. Het heeft te maken met vraag en aanbod, specialisme, plaats en sociale (inter-) activiteit. Wanneer de concurrentie stijgt wordt SEO aanbevolen. Wanneer u een specialisatie heeft (dienst,product of onderwerp) welke weinig wordt aangeboden op internet zal het minder noodzakelijk zijn. Ook de mate waarin u actief bent met sociale media en netwerken en deze integreert met uw website zal een bijzonder posititeve bijdrage leveren aan de vindbaarheid in zoekmachines. Als er meer rendement behaald moet worden komt conversie  in zicht.

Besparen op technisch onderhoud? Dit is voor dynamische populaire CMS systemen zoals Joomla erg onverstandig. In geval van een hack zullen er meer kosten worden gemaakt dan wanneer een website regelmatig is onderhouden en daardoor een hack wordt voorkomen. Bovendien is een hack slechte reclame voor uw dienst of product. Voor ongeveer € 10 per maand voor een gemiddelde website kunt u veel overlast en onnodige kosten voorkomen.