Sociaal netwerk vs online community

Een online community website is in de verte vergelijkbaar met een sociaal netwerk, maar met meer impact. (verschil) Een community website is gericht op een specifieke doelgroep met een gemeenschappelijk interesse of doel. Het biedt andere mogelijkheden dan gevestigde grote wereldwijde sociale netwerken zoals Facebook YouTube Instagram etc. Een community netwerk is geen vervanging van een sociaal netwerk, het is een aanvulling. Het biedt meerwaarde naast sociale netwerken.

Grote winkelketens en wereldmerken zetten al geruime tijd community websites in om de klantenbinding te versterken en potentiële nieuwe klanten te overtuigen. Een dergelijke community staat dicht bij het publiek. Het is onafhankelijk van de grote sociale netwerken, de vormgeving is in eigen handen evenals specifieke functionaliteit, de communicatie met de doelgroep gaat beter, meer invloed op de inhoud etc. Het is bijzonder succesvol gebleken voor enkele grote merken en winkels. Eigenlijk keek men dit af van kleinere communities die allang bestonden, velen al sinds de jaren negentig actief. Het kwartje viel bij de grote bedrijven echter wat later dan de pioniers op dit gebied.

Een dergelijke grote opzet zoals de grote merken het aanpakken is voor kleine winkels, bedrijven en ondernemers natuurlijk niet haalbaar. Maar er is een goed alternatief op kleinere schaal. Dat alternatief was er allang, maar werd overschaduwd door het gemak van sociale netwerken. Steeds meer mensen worden zich bewust van de negatieve gevolgen van sociale netwerken. Het is daarom interessant voor kleinere bedrijven, winkels, dienstverleners en tal van andere sectoren in de markt om een online community netwerk aan te bieden aan de doelgroep naast de aanwezigheid op de gevestigde sociale netwerken. Onafhankelijk en beter beheersbaar. Een reden om eens te overwegen om uw doelgroep beter van dienst te zijn.

Meer binding met een eigen online community netwerk

Community websites werden in het verleden al heel vaak ingezet door stichtingen, verenigingen, scholen of populaire veelbezochte websites met een specifiek onderwerp om de doelgroep een platform te bieden met elkaar te communiceren, media uit te wisselen etc. In diverse sectoren van de dienstverlenende of zakelijke markt heeft men de meerwaarde hiervan ook ontdekt. Bij een goede strategie versterkt het de klantenbinding. Zo'n platform staat of valt bij promotie en voldoende actieve gebruikers. Het is een investering

FaceBook heeft een prijs :

Het is verontrustend dat zoveel mensen wereldwijd gebruik blijft maken van sociale netwerken die de privacy van hun leden afdwingen in ruil voor een gratis account. Die naïeve houding is ook wel begrijpelijk. Deze sociale netwerken hebben een geschiedenis, zijn ingeburgerd. Er zijn ook heel veel positieve kanten. De huidige ophef over privacy en het oprekken van grenzen komt voort uit ontwikkelingen door de jaren heen. Het heeft met geld te maken. Sociale netwerken zijn niet gratis, er wordt een prijs betaald in de vorm van privacy.

  • Verzamelen en verkoop van privacy gegevens voor marketing (vrij onschuldig)
  • Met gerichte vaak opdringerige advertenties tot gevolg (hinderlijk voor velen)
  • Handel / overdracht van privacy gegevens (verzekeringen, banken, overheidsinstanties)
  • Manipulatie
  • Stroom van nep nieuws
  • Rare snuiters of misdadigers die hun gang kunnen gaan ondanks de FaceBook 'politie' (terrorisme, criminaliteit, bedriegers)
  • Meer fake accounts dan echte accounts
  • Onterechte censuur (door FB zelf of opgelegd door overheden)
  • FaceBook lijkt geen vat te hebben op het netwerk of doet alsof. Het imago is slecht.

Blijkbaar geen reden om het gratis FB massaal de rug toe te keren. Maar wel reden om andere mogelijkheden te onderzoeken om de doelgroep te bereiken.

Het verschil tussen een sociaal netwerk en online community:
Op een sociaal netwerk heeft een individueel persoon connecties met zeer uiteenlopende personen of groepen die onderdeel zijn van zijn of haar sociale netwerk in het echte leven of online. In een online community hebben de leden allemaal een zelfde interesse in een bepaald onderwerp. Het is gerichter. Het is meestal onderdeel van een publieke website waarop men kan registreren voor een gratis of betaald account.

Community website laten maken

Joomla extensies waarmee een online community website kan worden gemaakt zijn bijvoorbeeld Community Builder JomSocial Kunena SobiPro en tal van functionaliteiten die daarin kunnen worden geintegreerd.

Vraag informatie over de mogelijkheden: 030-8780146