Joomla SEO tips

SEO tips en factoren

Hoog in Google komen bij zoekreultaten, dat willen de meeste websites wel, maar ... hoe doe je dat dan. Om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken om een website in de picture te zetten heb ik een aantal waardevolle tips.  Er valt ontzettend veel over te vertellen. Om SEO uit te leggen ontstaat het gevaar langdradig te worden. Ik moet dan altijd denken aan het legendarische interview met 'meneer Mandje' door Maxim. Overdrijven is een vak, tot de essentie komen is een kunst. Maar waar gaat SEO over? Overdrijf niet want dan val je door de mand, maar als je te kort door de bocht gaat idem dito. Gewoon goede teksten schrijven is het beste begin. De meeste lezers hebben nu wel afgehaakt, dus gaan we wat dieper in op de materie voor de die hards.

Je kunt alle SEO werkzaamheden natuurlijk gewoon uitbesteden. Hetzelfde geldt voor een website maken, teksten schrijven, afbeeldingen etc. De informatie overdracht is van wezenlijk belang, anders kan een seo expert er ook geen chocolade van breien. Een seo specialist gaat aan de slag met de inhoud die aangeleverd wordt al bestaat op een site. Er zijn gesprekken tussen opdrachtgever en de expert. Hij vult aan, verbeterd, veranderd, optimaliseert, geeft aanwijzingen en tips, vraagt om aanvullende info, zorgt dat de techniek in orde is (webhosting) en de broncode volgens de richtlijnen van het W3C (en google) is opgemaakt, Bij SEO hoort optimale aandacht voor de conversie, want alleen aan hoge bezoekers aantallen heeft een website natuurlijk niets. Er is psychologisch inzicht nodig in de beweegredenen van bezoekers om ergens op te klikken om iets te krijgen of te kopen. De ene button levert veel vraag op terwijl een andere button niets oplevert (maar wel hetzelfde biedt). Daar zijn allerlei redenen voor.

Maar sommige werkzaamheden kunnen website eigenaren zelf doen, als daar tijd, motivatie en inzicht voor aanwezig is. Na uitleg van de seo deskundige kan een eigenaar best zelf de meta tags invullen, titels plaatsen met de juiste zoekwoorden, afbeeldingen optimaliseren of gebruik maken van handige tools om dit te automatiseren. De seo manager kijkt het daarna nog een keer na en verbeterd waar nodig. Het zal vele uren schelen op de factuur. Met aanwijzingen tips, info in de onderstaande seo checklist komt u een behoorlijk eind in de goede richting.

SEO Tips en factoren voor een hogere positie in zoekresultaten van zoekmachines. Hoe bereikt u een hoge indexering van uw website in zoekmachines? Onderstaande tips kunnen vaak eenvoudig met het Joomla CMS worden toegepast. Niet bedoeld om echt de diepte in te gaan met SEO, maar meer om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken om een website in de picture te zetten.

  • De doelgroep. Inventariseer de zoekwoorden en synoniemen waarmee zij zoeken. Plaats die woorden zoveel mogelijk bovenaan in een pagina. Structureer met hetzelfde idee de pagina's 
  • Wees kort en bondig, Vestig de aandacht op een onderwerp of product, ontmoedig uw nieuwe bezoeker niet met een overkill aan tekst. Wat is het doel van de pagina.
  • Wees uitgebreid ( dat is tegenstrijdig inderdaad, maar met een reden ) Schrijf veel relevante content op de goede plekken in uw website. Niet op een pagina waarop u een product verkoopt. Met veel tekst en synoniemen kunt u beter geïndexeerd worden op een specifiek onderwerp. Hou het dan bij dat onderwerp en dwaal niet teveel af.
  • Structuur: Maak structuur aan, ga de diepte in op andere pagina's waarin u een onderwerp verder gaat behandelen. Zorg dat er interne linkjes naar pagina's gaan waarin een onderwerp verder wordt uitgediept.
  • Gebruik HTML volgens de richtlijnen van W3C en aanbevelingen van google. Zelfde geldt voor WCAG richtlijnen. Hou rekening met blinden en slechtzienden.
  • Krijg kwalitatief sterke externe links van relevante websites die (het liefst) hoog scoren. (geen webfarms, dubieuze websites en geen websites die geen relatie of irrelevant zijn, haal ze daar weg als u dat kan of dien een verzoek in).
  • interactiviteit Wees actief én interactief met sociale netwerken én social media (en gebruik van OGP voor facebook bv)
  • Webhosting, snelheid, continuïteit, bereikbaarheid. De kwaliteit van de hosting is zeer belangrijk. Goedkope hosting is niet per definitie minder, maar vaak is dat wel zo.
  • Snelheid van de website (het aantal bytes en aanvragen om de inhoud in de browser te krijgen). Hosting heeft hier grote invloed op, maar ook de kwaliteit van de website, de template keuze, de aanpassingen, onjuist gebruik van (java)scripts, optimaliseer bestanden voor internet pdf, jpg, png.
  • Optimale toegankelijkheid voor searchbots van zoekmachines (geen obstakels en hindernissen in de broncode zoals scripts. Vaak staan scripts op een verkeerde plaats
  • Optimale toegankelijk voor diverse browsers: desktop, tablet als mobiel, responsive en adaptive. Meer dan de helft van alle website verzoeken vinden plaats via mobiel en tablets.
  • Veiligheid: Gebruik wachtwoorden. Gehackte websites waarop gevaarlijke en verdachte bestanden zijn geplaatst wordt door google vermeldt in de zoekresultaten (niemand klikt daarop). Wanneer Google het nodig vind wordt de website gebanned en is niet meer te vinden voor bepaalde tijd.
  • Bewust onjuist gebruik van html  tags, pogingen om met trucjes hoger te komen in de resultaten en inhoud wat vergelijkbaar is met spam  wordt door Google bestraft met penalties of een lagere positie
  • Plagiaat of copy wordt herkend door Google. Het resulteert in een lagere positie of ban . In de praktijk komt het omgekeerde helaas ook voor. (De plagiaat pleger komt juist hoger). In dat geval mag u Google verzoeken actie te ondernemen. U moet dan wel bewijs hebben. U kunt de plagiaat pleger natuurlijk ook vragen het plagiaat te verwijderen, een factuur sturen of vermelden op social media
  • Voorkom dubbele inhoud met urls die naar dezelfde pagina verwijzen met de canonical tag. Dubbele inhoud in de eigen website is uit den boze (spam) tenzij op juiste wijze gebruik wordt gemaakt van de canonical tag. De afkeer van google tov dubbele inhoud geldt ook voor websites die inhoudelijk hetzelfde zijn of nagenoeg identiek, behalve een andere domeinnaam hebben. Maak hieruit op dat letterlijke copy van andere websites slecht is voor de positie in google. Wees origineel, doe onderzoek maar pleeg geen plagiaat zoals dat heet.
  • Historie: Domeinen die al lange tijd bestaan en actief blijven scoren vaak hoger
  • Activiteit Websites waarop niets gebeurt scoren lager. Schrijf regelmatig een nieuw artikel, bewerk teksten, wees actueel
  • Actualiteit Speel in op actualiteit, maak een rubriek Nieuws of een Blog
  • Specialisme: Hiermee wordt u veel beter gevonden dan wanneer u in algemene gangbare termen uw diensten aanbiedt.
  • Plaats, regio: Vermeld uw locatie en gebruik de daarvoor bestemde tags.
  • Rich Snippets: zoek met google op deze term, verdiep u erin en maak er gebruik van
  • AMP: Accelerated Mobile Pages, razendsnelle webpagina's voor op mobiel.
  • SSL: Websites met een groen slotje in de url balk worden hoger geïndexeerd door Google én gewaardeerd door uw bezoekers.
  • Laat uw website eens beoordelen door iemand die niet zoveel verstand heeft van uw business, maar wel een potentiele klant zou kunnen zijn.
  • Vraag eens aan iemand of deze uw website kan vinden in google zonder uw domeinnaam te gebruiken. Vertel alleen wat u verkoopt, in welke plaats of regio u actief bent of welke dienst u levert.
  • Google Mijn Bedrijf: Daar bent u uiteraard al aangemeld, maar kloppen uw gegevens nog steeds? https://www.google.nl/intl/nl/business/
  • Google Analytics en Search Control: Gebruik deze handige tools bij het analyseren en optimaliseren van uw website
  • Test uw website op snelheid bij Google Insights voor mobiel en desktops en zie wat er nog verbeterd kan worden. U kunt aldaar gekopieerde afbeeldingen uit uw website downloaden welke zijn geoptimaliseerd.
  • Pingdom Tools geeft ook een gedetaileerde analyse van uw site. Veel zal abracadabra zijn, maar de eerste getallen zijn intuïtief prima te interpreteren.

Deze lijst is bij lange na niet volledig, het is bedoeld ter info en wie weet spoort het u aan om uw website en webteksten eens onder de loep te nemen. Het uitbesteden van deze werkzaamheden raad ik u van harte aan, ik help u er graag bij, maar een flink aantal van bovenstaande tips kunt u makkelijk zelf realiseren.

Neem de tijd voor het verbeteren en optimaliseren van webteksten. Neem afstand, laat het berusten en kijk er later weer eens naar. Laat vooral ook anderen uw teksten lezen en beoordelen. Kijk en luister naar uw concurrenten die hoger scoren in zoekmachines (of lager). Kopieer never nooit niet (een doodzonde) ook geen afbeeldingen tenzij er expleciet toestemming voor wordt gegeven. Kom erachter wat succesvollere website anders of beter doen en leer daar van.

Er zijn ook werkzaamheden die mogelijk te ingewikkeld zijn. Net zoals er veel mensen bestaan die eenvoudige tot problematische defecten aan auto's kunnen verhelpen zijn er ook genoeg die 100% afhankelijk zijn van de garage.

SEO specialist

Iedereen mag zich SEO specialist noemen. Er zijn specialisten die nog veel beter weten hoe je een website in de picture kan krijgen bij google. De besten hebben ook oog voor conversie, seo marketeers. Want aan veel bezoekers heb je niet zoveel als ze niets kopen of binnen twee seconden weer weg klikken. Conversie is echter veel belangrijker. In combinatie met SEO een winnend concept. Mijn expertise op dit gebied vergaar ik door veel te lezen over dit onderwerp en vooral ook door het gewoon in de praktijk toe te passen op mijn eigen business

Aan bod kwam op deze pagina: Doelgroep, zoekwoorden, focus op specialiteit, expertise, plaats, structuur, W3C en WCAG richtlijnen, externe en interne links, social netwerken én media integreren, kwalitatieve webhosting, snelheid optimaliseren, optimale toegankelijk voor diverse browsers én searchbots, responsive template, AMP, wees actief, actueel, blog, nieuws, geen letterlijke teksten van anderen gebruiken maar doe wel onderzoek, gebruik canonical tags, gebruik rich snippets, gebruik GA en het webmasterhulpprogramma van Google voor onderzoek en statistieken.

Overdrijven is een vak, tot de essentie komen is een kunst.

Daarom een passende afsluiter

Mand!

mand tichelaarJa, dat was lachen met omroep Maxim, de mand van Tichelaar. Leuk voorbeeld hoe het niet moet of toch wel? Wees kort en bondig, maar overdrijf niet. Het filmpje toont een uitstekende manier om de zoekwoorden op hun relevantie te inventariseren en op waarde te schatten. Bezoekers gaan de rest echt wel lezen als de interesse is gewekt. En die interesse moet gestimuleerd worden bij de doelgroep. Zo komt een webpagina tot hogere conversie, meer klanten en naar te verwachten ook meer omzet in de vorm van euro's, aandacht, boodschap, klantenbinding. Ter illustratie het legendarische filmpje van Maxim Hartman. Niet alles draait bij conversie immers om geld of sex.

 

Contact WebsiteMet  

Wim Houtman  

030-8780146  

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

vCard  

Joomla webdesign