SEO advies

SEO info, adviezen en waardevolle gratis seo tips om hoger in Google te komen bij zoekresultaten met een Joomla website. Dat willen de meeste website eigenaren graag, maar ... hoe doe je dat, welke factoren spelen er allemaal mee? Om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken om een website in de picture te zetten van zoekmachines heb ik een dertigtal waardevolle tips en adviezen in de seo checklist opgenomen. Deze kunnen u verder helpen als u zelf aan de slag gaat. Website optimalisatie uitbesteden aan WebsiteMet beveel ik van harte aan wanneer het u aan tijd en inzicht ontbreekt.

Er valt ontzettend veel over SEO optimalisatie te vertellen. De seo checklist is niet volledig. Om het uit te leggen ontstaat het gevaar langdradig te worden. Ik moet dan altijd denken aan het legendarische interview met 'meneer Mandje' door Maxim. Overdrijven is een vak, tot de essentie komen is een kunst.

Dit artikel met uitvoerige achtergrondinformatie over seo is voor mij ook een testcase om uit te vinden of een pagina met 3000 woorden ook inderdaad goed gevonden gaat worden op relevante zoekwoorden. Met het aantal artikelen die al over seo zijn geschreven op internet kan een bibliotheek gevuld worden. Toch zie ik kansen met dergelijke content om bezoekers naar de site te krijgen. En wellicht staat er iets tussen wat nieuw is voor u of tot andere inzichten leidt.

Optimalisatie uitbesteden

De meeste webhouders hebben helemaal geen tijd om hun website te optimaliseren naar een hoger niveau. Zij besteden het uit. Alle website optimalisatie werkzaamheden zijn uit te besteden aan WebsiteMet. Geen seo specialist, maar weet er wel heel veel van. Helemaal in combinatie met Joomla.

Toch is er een kleine groep website eigenaren die er wel tijd en energie in stoppen. Sommige onderdelen van optimalisatie zijn immers simpel, absoluut geen rocket science. Maar het kan ook moeilijk zijn. In de seo checklist lijst verderop vind u een aantal eenvoudige seo tips.

Optimalisatie zelf doen

Veel werkzaamheden kunnen website beheerders zelf doen, als daar tijd voor is, motivatie en inzicht. Na deskundig advies en uitleg kan een website beheerder best zelf de meta tags invullen, titels plaatsen met de juiste zoekwoorden, afbeeldingen optimaliseren of gebruik maken van handige tools om dit te automatiseren. Het zal vele uren schelen op de factuur. Met aanwijzingen, seo tips, adviezen, info en toelichtingen komt u een behoorlijk eind.

Wat is SEO? Dit kunt u lezen op de informatieve pagina over zoekmachine optimalisatie en achtergronden. Op deze pagina ga ik dieper in op de aanbevelingen voor seo,  zoals de seo checklist  en voorbeelden uit de praktijk.

 

SEO én conversie

Bij SEO hoort ook aandacht voor de conversie. Alleen aan hoge bezoekers aantallen heeft een website natuurlijk niet veel. Er is inzicht nodig in de beweegredenen van bezoekers om ergens op te klikken om iets te krijgen of te kopen. De ene button levert veel vraag op terwijl een andere button niets oplevert maar, opmerkelijk genoeg, wel hetzelfde aanbiedt. Daar zijn allerlei redenen voor die te verklaren zijn. Zonder afdoende conversie is uw website, ondanks hoge bezoekersaantallen, niet rendabel.

Zoals te verwachten zijn de meeste lezers bij het zien van deze pagina al afgehaakt, als zij deze pagina überhaupt hebben gevonden via een zoekmachine. De lengte is killing, er staan geen eye catchers in, niet bedoeld om nieuwe  klanten te krijgen. Het is een oersaai verhaal als de interesse ontbreekt. Absoluut geen goed voorbeeld om klanten mee te werven. Misschien verbaast u deze opmerking. Als het u niet verbaast heeft u inzicht in seo.

Het doel van deze pagina is niet om er veel bezoekers mee te krijgen, maar om informatie aan te bieden aan enkele geïnteresseerden die zich afvragen waarom seo zo belangrijk is, wat zij zelf kunnen doen en meer inzicht willen vergaren. Uiteindelijk hoop ik natuurlijk wel dat de interesse wordt gewekt en ik u kan overtuigen om samen met u te werken aan een succesvolle website.

Deze webpagina is één voorbeeld op zich om aan te geven hoe bezoekers via zoekmachines op een website terecht komen omdat ze iets specifieks zoeken. Een bezoeker met interesse in seo info, tips, advies en website promotie.

Een optimalisatie voorbeeld

Als u dit leest heeft u veel interesse in SEO en waarschijnlijk ook voor het Joomla cms. Dat is de reden waarom deze pagina uw aandacht trok bij het zoeken in een zoekmachine zoals Google naar Joomla in combinatie met seo informatie, advies of seo info etc. Deze webpagina is dan ook een goed praktijk voorbeeld om te laten zien hoe optimalisatie werkt. Als Joomla niet in uw zoekopdracht was opgenomen zou deze pagina niet door google op de eerste pagina worden aanbevolen. De concurrentie is heel hoog op zoektermen zoals SEO. Ik zal dit met het volgende optimalisatie voorbeeld illustreren, een moeilijke zoekterm om op gevonden te worden: 'website laten maken'.

Als mensen zoeken naar een 'website laten maken' dan zullen ze deze pagina nooit vinden ( zoek hier op in google en kijk of websiteMet op de eerste pagina staat). Het is bijzonder moeilijk om op die term überhaupt gevonden te worden met een website in de sector waarin ik werkzaam ben. De concurrentie is bijzonder hoog op deze algemene short tail zoekterm. Iedere websitebouwer en webbureau wil daar graag op gevonden worden.

[Update dd 2019-07-21:Het was voor mij een uitdaging om te zien of het mogelijk was: Op de eerste pagina te komen in google met 'website laten maken' weliswaar nog maar op plaats 10, maar het is wel de eerste pagina. Ik hoop dat ik daar nog verder stijg op die zoekterm, maar het is eigenlijk bijna geen doen. Helaas weer gedaald.

Met Google Adwords (SEA) lukte het ook uiteraard, maar de kosten zijn buitensporig hoog: € 9,- per klik op prime time voor deze specifieke zoekwoorden. Het is dus uiteindelijk een flinke kostenbesparing om gevonden te worden in de gratis organische zoekresultaten op dezelfde zoekterm.

Concurrenten zullen er alles aan doen om weer boven mij te komen. Het is een seo wedloop. Omdat Google ook continu websites vergelijkt met searchbots en het logaritme regelmatig veranderd kan het plotseling ook weer veranderen.]

Ik richt mijn optimalisatie tactiek liever op zoektermen die te maken hebben met mijn specifiekere werkzaamheden (zoals Joomla, cms, onderhoud, seo, website op maat, website optimalisatie, bedrijf, particulier, templates, extensies) én de regio waar ik werkzaam ben: Utrecht en omstreken.

Wanneer u zoekt  op de zoekterm 'Joomla website laten maken' komt WebsiteMet hoger op de eerste pagina in google  net zoals 'joomla website laten onderhouden' of 'websitebouwer Utrecht'.

Focus de inhoud van webpagina's op specialisaties is het advies. Een hogere ranking gaat echter niet vanzelf als de concurrentie hoog is. Als de concurrentie lager is komt het meer in het bereik en wordt het makkelijker.

Shorttail zoekwoorden: Bestaan uit 1,2 of 3 zoek woorden. Concurrentie is hoog, de vindbaarheid is daarom laag en het kost veel tijd, inzicht en kennis om hier toch hoog op te scoren.
Longtail zoekwoorden: Meer dan 3 keywords, de vindbaarheid is groter, kan specifieker gericht op de doelgroep, meer slagingskans om op de relevante zoektermen te scoren.
(Met zoekwoorden worden hier niet de meta keywords bedoeld. Dat is een 'verouderde' meta tag, althans voor google. Het zijn de keywords gewoon in de tekst, titels, browser titel, alt tekst bij afbeeldingen, ankers, linkjes etc)

Nieuw! De Google vindmachine

in google gevonden worden

Zoeken of vinden?
Dat is een goede vraag.

Google wordt een zoekmachine genoemd. Maar Google vindmachine klinkt beter. Mensen die zoeken verdoen immers hun tijd met iets wat gevonden moet worden. Het is verloren tijd. Als iemand zegt waar het is wordt er tijd bespaard. Zo simpel is het. De vindmachine van Google is daarom afhankelijk van de websites. Het is aan de webhouders of zij hun doelgroep vertellen dat ze er zijn en hebben waar zij naar zoeken.

 

 SEO checklist

Gratis seo tips, adviezen, aanbevelingen en hints welke kunnen resulteren in een hogere positie in google en andere zoekmachines. Hoe bereikt u een hoge indexering van uw website in zoekmachines? In onderstaande checklist staan een dertigtal seo adviezen en tips waarvan sommige eenvoudig met het Joomla CMS worden toegepast. Niet bedoeld om echt de diepte in te gaan met zoekmachine optimalisatie, maar meer om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken en welke factoren meespelen om een website in de picture te zetten.

  • De doelgroep. Inventariseer de zoekwoorden en synoniemen waarmee zij zoeken. Plaats die woorden zoveel mogelijk bovenaan in een pagina. Structureer met hetzelfde idee de pagina's 
  • Wees kort en bondig, Vestig de aandacht op een onderwerp of product, ontmoedig uw nieuwe bezoeker niet met een overkill aan tekst. Wat is het doel van de pagina.
  • Wees uitgebreid ( dat is tegenstrijdig inderdaad, maar met een reden ) Schrijf veel relevante content op de goede plekken in uw website. Niet op een pagina waarop u een product verkoopt. Met veel tekst en synoniemen kunt u beter geïndexeerd worden op een specifiek onderwerp. Hou het dan bij dat onderwerp en dwaal niet teveel af.
  • Structuur: Maak structuur aan, ga de diepte in op andere pagina's waarin u een onderwerp verder gaat behandelen. Zorg dat er interne linkjes naar pagina's gaan waarin een onderwerp verder wordt uitgediept.
  • Gebruik HTML volgens de richtlijnen van W3C en aanbevelingen van google. Zelfde geldt voor WCAG richtlijnen. Hou rekening met blinden en slechtzienden.
  • Krijg kwalitatief sterke externe links van relevante websites die (het liefst) hoog scoren. (geen webfarms, dubieuze websites en geen websites die geen relatie of irrelevant zijn, haal ze daar weg als u dat kan of dien een verzoek in).
  • interactiviteit Wees actief én interactief met sociale netwerken én social media (en gebruik van OGP voor facebook bv)
  • Webhosting, snelheid, continuïteit, bereikbaarheid. De kwaliteit van de hosting is zeer belangrijk. Goedkope hosting is niet per definitie minder, maar vaak is dat wel zo.
  • Snelheid van de website (het aantal bytes en aanvragen om de inhoud in de browser te krijgen). Hosting heeft hier grote invloed op, maar ook de kwaliteit van de website, de template keuze, de aanpassingen, onjuist gebruik van (java)scripts, optimaliseer bestanden voor internet pdf, jpg, png.
  • Optimale toegankelijkheid voor searchbots van zoekmachines (geen obstakels en hindernissen in de broncode zoals scripts. Vaak staan scripts op een verkeerde plaats
  • Optimale toegankelijk voor diverse browsers: desktop, tablet als mobiel, responsive en adaptive. Meer dan de helft van alle website verzoeken vinden plaats via mobiel en tablets.
  • Veiligheid: Gebruik wachtwoorden. Gehackte websites waarop gevaarlijke en verdachte bestanden zijn geplaatst worden vergezeld van een waarschuwing icoontje in zoekresultaten.
  • Bewust onjuist gebruik van html  tags, pogingen om met trucjes hoger te komen in de resultaten en inhoud wat vergelijkbaar is met spam  wordt door Google gewaardeerd met lage posities of erger, bestraft met een zgn. penalty
  • Gratis templates raad ik af (mogelijk verborgen of zichtbare linkjes, continuïteit van noodzakelijke updates is vaak slecht, hoewel, er zijn uitzonderingen)
  • Oppassen met gratis extensies (WebsiteMet weet welke extensies goed zijn)
  • Plagiaat of copy wordt herkend door Google. Het resulteert in een lagere positie dan het origineel of penalty / ban. In die zin lijkt de originele tekst enige bescherming te krijgen (datum van publicatie). U kunt een plagiaat pleger netjes vragen uw tekst te verwijderen of vermelden op social media als letterdief. Vat dit soort diefstal niet te licht op en onderneem actie! Met alleen een factuur sturen zonder voorwaarden geeft u in feite toestemming, ook als er niet betaald wordt.
  • Dubbele inhoud in de eigen website is slecht voor de seo, tenzij op juiste wijze gebruik wordt gemaakt van de canonical tag. De afkeer van google tov duplicaat content geldt ook voor websites die inhoudelijk hetzelfde zijn of nagenoeg identiek, behalve een andere domeinnaam hebben. Letterlijke copy van inhoud uit andere websites, ook mét toestemming, is slecht voor de positie in google. Wees origineel, doe onderzoek en pleeg geen plagiaat zoals dat juridisch genoemd wordt. Het is letterdiefstal.
  • Historie: Domeinen die al lange tijd bestaan en actief blijven scoren vaak hoger
  • Activiteit Websites waarop niets gebeurt scoren lager. Schrijf regelmatig een nieuw artikel, bewerk teksten, wees actueel
  • Actualiteit Speel in op actualiteit, maak een rubriek Nieuws of een Blog
  • Specialisme: Omschrijf kort en benadruk dit in uw tekst. Hiermee wordt u veel beter gevonden dan wanneer u in algemene gangbare termen uw diensten aanbiedt.
  • Plaats, regio: Vermeld uw locatie en gebruik de daarvoor bestemde tags.
  • Rich Snippets, structured data of micro data: Zorgt dat belangrijke content samenhangend (semantisch) wordt aangeboden aan zoekmachines.
  • AMP: Accelerated Mobile Pages, razendsnelle webpagina's voor op mobiel.
  • SSL: Websites met een groen slotje in de url balk worden hoger geïndexeerd door Google én gewaardeerd door uw bezoekers.
  • Laat uw website eens beoordelen door iemand die niet zoveel verstand heeft van uw business, maar wel een potentiele klant zou kunnen zijn.
  • Vraag eens aan iemand of deze uw website kan vinden in google zonder uw domeinnaam te gebruiken. Vertel alleen wat u verkoopt, in welke plaats of regio u actief bent of welke dienst u levert.
  • Google Mijn Bedrijf: Daar bent u uiteraard al aangemeld, maar kloppen uw gegevens nog steeds? https://www.google.nl/intl/nl/business/
  • Google Analytics en Search Control: Gebruik deze handige tools bij het analyseren en optimaliseren van uw website
  • Test uw website op snelheid bij Google Insights voor mobiel en desktops en zie wat er nog verbeterd kan worden.
  • Pingdom Tools geeft een gedetaileerde analyse van uw site. Veel zal abracadabra zijn, maar eerste getoonde getallen zijn intuïtief prima te interpreteren.

Deze lijst met seo tips en adviezen is bij lange na niet volledig, het is bedoeld ter info en wie weet spoort het u aan om uw website en webteksten eens onder de loep te nemen. Het uitbesteden van deze werkzaamheden raad ik u van harte aan, ik help u er graag bij, maar een flink aantal van bovenstaande tips kunt u makkelijk zelf realiseren.

Neem de tijd voor het verbeteren en optimaliseren van webteksten. Neem afstand, laat het berusten en kijk er later weer eens naar. Laat vooral ook anderen uw teksten lezen en beoordelen. Kijk en luister naar uw concurrenten die hoger scoren in zoekmachines (of lager). Kopieer never nooit geen webteksten van anderen (een seo doodzonde) ook geen afbeeldingen tenzij er expliciet toestemming voor wordt gegeven. Kom erachter wat succesvollere website anders of beter doen en leer daar van.

In de checklist staan ook werkzaamheden die wellicht te ingewikkeld zijn. Net zoals er veel mensen bestaan die eenvoudige tot problematische defecten aan auto's kunnen verhelpen zijn er ook genoeg die 100% afhankelijk zijn van een garage als er wat kapot is of versleten.

SEO specialist

Iedereen mag zich SEO specialist noemen. Ik ben dat niet, ik weet er veel van. Er zijn specialisten die heel goed weten hoe je een website in de picture kan zetten bij google. De besten hebben oog voor conversie, internet marketeers. Aan veel bezoekers heb je niet zoveel als ze niets kopen of binnen twee seconden weer weg klikken. Conversie is daarom nog veel belangrijker. In combinatie met seo een winnend concept. Mijn expertise op dit gebied vergaar ik door veel te lezen over deze onderwerpen en vooral ook door het gewoon in de praktijk toe te passen op mijn eigen business.

Er zijn veel seo specialisten die het niet zijn. Meestal passen zij trucjes toe die na verloop van tijd schadelijk zijn voor de reputatie of ranking in zoekmachines. Google is zeer streng op dit gebied en straft deze zogenaamde Black Hat seo af met een lage ranking en soms zelfs een verbanning uit de zoekresultaten (zgn. ban of penalty). Lees meer in het artikel hierover: Black Hat seo

 

Overdrijven is een vak, tot de essentie komen is een kunst.

Een passende afsluiter van Maxim waar ik hard om moest lachen en mij verslikte in m'n koffie maar dat terzijde. Als het om deze pagina gaat voel ik mij als meneer Mandje. Hij legt het graag uit. Hij is een autoriteit op het gebied van antiek porselein en straalt dat uit. Een aardige man ook zo te zien met parate kennis. Voor liefhebbers van deze curiosa een belangrijke informatie bron. Maar voor de doelgroep die wil lachen totaal oninteressant. De interviewer weet dat en vraagt om een kortere uitleg totdat er één woord overblijft: Mand!  Het doel is bereikt want iedereen met gevoel voor humor lacht erom.  Zo ook met dit bijzonder interessante verhaal over .... SEO!

Mand!

SEO tips en factorenWees kort en bondig, maar overdrijf niet. Het filmpje toont op humoristische wijze hoe je  zoekwoorden op hun relevantie kunt inventariseren en op waarde moet schatten. Interviewer Maxim wil naar de essentie, waar gaat het nou eigenlijk over. Met alleen maar 'Mand' als info en een vertwijfelde kenner van antieke voorwerpen die een porseleinen mandje omhoog houdt wordt het doel bereikt: Niet het doel van de antiqaire die graag iets wil uitleggen maar het doel van de presentator: een lachende kijker die het leuk vind wat Maxim doet. Het is discutabel, maar humor kent geen grenzen. Er zijn ook mensen die het absoluut niet leuk vinden, maar dat is niet belangrijk. Who cares, het doel is immers bereikt. En zo kun je SEO en conversie ook zien. Bezoekers gaan de rest echt wel lezen als de interesse is gewekt. En die interesse moet gestimuleerd worden bij de doelgroep. Zo komt een webpagina tot hogere conversie, meer klanten en naar te verwachten ook meer omzet in de vorm van euro's, aandacht, boodschap, klantenbinding. Ter illustratie het legendarische filmpje van Maxim Hartman. Niet alles draait bij conversie immers om geld of om sex waarmee Maxim het filmpje begint.