het gouden zoekwoord

Joomla SEO en conversie

SEO is zoekmachine optimalisatie. Het verbeteren van een website heeft als doel meer bezoekers naar een website te krijgen vanuit zoekmachines zoals Google. Alleen maar beter gevonden worden of een hogere ranking met specifieke zoekwoorden is echter geen garantie op succes. Meer website bezoek is onderdeel van een SEO strategie. Hoge bezoekersaantallen zijn een begin, maar als het daarbij blijft is het verspilde moeite. Er is meer nodig: We noemen dat conversie.
Conversie: Wanneer bezoekers op een website een bepaalde actie ondernemen is er sprake van conversie. Gebruikersacties welke leiden tot een doel bepalen of een website rendabel is of (liever nog) winstgevend.
Joomla, Wordpress en bijna alle andere open source CMS systemen zijn voorzien om de belangrijkste basis SEO taken te kunnen handelen. Met extra functionaliteit kan dit verbeterd worden en makkelijker worden gemaakt. Maar allereerst gaat het altijd om de inhoud, 'Content is King'. Zonder relevante inhoud heeft optimalisatie geen enkele zin als het gaat om voorop gezette doelen te bereiken. Hoe en op welke manier de relevante inhoud wordt gepresenteerd is van cruciaal belang.

De concurrentie op zoekwoorden

De concurrentie op zoekwoorden is enorm. Om deze pagina alleen te optimaliseren op het zoekwoord SEO zal niet helpen om beter gevonden te worden. De concurrentie is te groot. Daarom specificeer ik het met een extra zoekwoord welke relevant is voor mijn werkzaamheden: Joomla. Ook die concurrentie is redelijk groot, maar aanzienlijk kleiner. Omdat conversie een logisch onderdeel is om websites rendabel te krijgen en niet mag ontbreken bij SEO werkzaamheden besteed ik daar aandacht aan. Het zou zelfs vreemd zijn en niet overtuigend om dit onderdeel buiten beschouwing te laten. Zie ook mijn artikel over: Beter gevonden worden met een Joomla website

Internet seo marketing experts, de seo professionals en specialisten, kunnen tegen passende tarieven een website verbeteren. Er wordt dan behalve het toevoegen verbeteren van zoek-sleutelwoorden en synoniemen voor de doelgroep ook gewerkt aan interne linking, technische verbeteringen zoals rich snippets of structured data, snelheid, script, afbeeldingen. Er zijn enorm veel factoren die meespelen.

SEO is een investering welke loont. In theorie. De praktijk is vaak minder rooskleurig. Er wordt nooit garantie gegeven. Als dat wel zo is bent u bij deze gewaarschuwd.

Er spelen tal van factoren mee

De prestatie van een website verbeteren is niet alleen een kwestie om meer bezoekers te genereren vanuit zoekmachines. De broncode moet voldoen aan richtlijnen van het World Wide Web Consortium (W3C). Google en W3C bieden een betrouwbare waardevolle bron voor informatie over dit onderwerp. Bovendien biedt Google services waarvan veel gratis is. Integratie van sociale netwerken kan een enorme boost geven. Structured data geeft meer betekenis aan zoekmachines over inhoud en details van een bedrijf en producten. Rich Snippets laten uw vermeldingen in de organische zoekresultaten beter opvallen. SEO is een zeer breed terrein.

Last but not least: Niet alleen kennis en ervaring van de SEO deskunige is van belang: Het onderwerp van de website, doelgroep, het product, reputatie, activiteit op sociale netwerken en social media, actualiteit, locatie, vraag en aanbod hebben invloed in hoeverre de SEO inspanning en investering zal lonen. Al deze factoren zijn van invloed op het succes van een website en het rendement.SEO tool google analytics

Structuur en navigatie

Wanneer het een website ontbreekt aan voldoende logische structuur, een doolhof is of het de bezoeker totaal niet aanspreekt zullen bezoekers snel afhaken. Het maakt dan niet veel uit of de website goed gevonden wordt. Om rendement te behalen met een website en seo investering moet er sprake zijn van voldoende conversie. Daar gaat het wezenlijk om.

Een overkill aan informatie kan ook reden zijn tot vroegtijdig afhaken van bezoekers. Deze pagina bijvoorbeeld bevat enorm veel tekst. Als uit analyse blijkt dat bezoekers op deze specifieke pagina vaak binnen komen (via google of andere zoekmachines)  en de website snel weer verlaten kom ik er niet achter of deze bezoekers potentiële klanten waren en getriggerred werden door een aantrekkelijk zoekresultaat in google. Het doel van deze pagina is daar niet op gericht. Het doel is om geïnteresseerden te informeren over iets waar ik veel vanaf weet, deskundig in ben. Deze pagina is puur bedoeld als achtergrond informatie en niet om klanten binnen te halen. Dat moet echt op een andere wijze gebeuren 

Social media, networks en SEO

Actieve regelmatige interactie van een website met sociale media en netwerken heeft indirect invloed op betere SEO resultaten. Het vergt veel tijd om dit alles erbij te doen. Het uitbesteden van deze activiteiten met social media en netwerken (youtube, twitter, facebook, instagram) is tegenwoordig vrij normaal.  Wanneer u een partij vind die hier ervaring mee heeft kunt u het heel goed uitbesteden, maar als u het budget niet heeft zult u het toch echt zelf moeten doen. Ik kan u daarbij alleen adviseren en tips geven. Het technische gedeelte kan ik uiteraard wel regelen.

SEO Tools

Met gratis seo services zoals Google Analytics en Search Console, kunt u veel te weten komen over de prestaties van uw website en de afzonderlijke pagina's. Het is dankbaar gereedschap om inzicht te krijgen. Het biedt diverse statistieken die niet altijd even makkelijk zijn om te begrijpen, zeker voor een beginner, maar het geeft snel duidelijkheid over bezoekersaantallen, ghost spam, regio's, hoe lang, welke zoekwoorden men gebruikte. Ook bieden seo tools of extensies voor Joomla veel mogelijkheden om uw site te optimaliseren.

Het gouden zoekwoord

Er zijn mogelijk zoekwoorden of termen die u niet tegenkomt in de analyse statistieken van google. Het kunnen natuurlijk woorden, synoniemen en termen zijn welke überhaupt niet in uw website voorkomen, maar het kan ook zo zijn dat deze wel voorkomen op uw site maar niet geïndexeerd werden door zoekmachines. Dat zijn gemiste kansen..Misschien heeft u er nooit aan gedacht om het beste zoekwoord zonder meer te noemen in één van de hoofd titels (H1) van uw websteksten of webpagina's (de seo meta tags title ). U vraagt zich misschien ook af, wat het gouden zoekwoord dan wel is. De concurrentie is immers enorm op populaire zoektermen, vragen en zinnen (short tail / long tail). Het gouden zoekwoord is het moelijkst te optimaliseren. Daarom is combinatie met relevante informatie zoals uw specialisatie en locatie zo ontzettend belangrijk. Ook zijn creativiteit en inzicht onmisbaar om tot goede resultaten te komen met uw inhoud. Gebruik daarom ook andere woorden of alternatieve termen voor hetzelfde, woorden met dezelfde betekenis, gelijkluidend zijn oftewel woorden die synoniem zijn.;) Een handige tool vind u op https://synoniemen.net/ Maar overdrijf niet en hou teksten leesbaar.

U kent uw doelgroep als geen ander. Uw huidige klanten, potentiële klanten én niet te vergeten ook buitenstaanders kunnen u op waardevolle ideeën brengen, omdat ze op een andere manier naar de website kijken, teksten lezen, het vakjargon missen, andere woorden zullen gebruiken als ze naar uw product of dienst zoeken op google. Uw potentële klanten zoeken misschien wel op heel andere woorden of zinnen naar een product of dienst van u omdat ze (nog) niet op de hoogte zijn van bepaalde termen of merken, die voor u heel normaal zijn. Hoe hoog scoort uw website als zij zoeken naar wat u te bieden heeft? Als u dat weet gaat u in de goede richting.

Bij optimalisatie is het zaak om richtlijnenen en aanbevelingen van Google en het W3C op te volgen. Er zijn talloze andere factoren welke een belangrijke rol spelen, met name  technische factoren (zoals de broncode, de webhosting). Als u hulp of advies nodig heeft kan ik u hierbij van dienst zijn.

Het doel en de middelen

Deze quote van ondergetekende is op vele manieren uit te leggen, maar geeft op poetische wijze aan wat voor doelloze onderneming het wel niet is om zo'n boek te schrijven. Toch bestaat internet voor een aanzienlijk deel uit vergelijkbare ondernemingen.  Een website is geen doel op zich, maar een prachtig medium waarmee u uw doelgroep kunt bereiken. Het is een middel om een doel te bereiken, net zoals papier een middel is om op te schrijven.

Zoals een website nog niets zegt over de waarde ervan voor een ondernemer zeggen hoge bezoekersaantallen ook niets over conversie en rendement. Het is alleen een indicatie en aanname dat er in ieder geval iets werkt. Maar wat? Pas wanneer bezoekers een actie ondernemen op een website wordt het interessant. Soms is dat niet te meten met SEO, zoals een telefonische reactie of een bezoek aan een fysiek adres. U moet er dan echt naar vragen in een persoonlijk contact. Maar verder zijn alle menu kliks, aanmeldingen, formulieren, geslaagde én afgebroken betaalsessies meetbaar en terug te vinden in de statistieken van GA.  Het handige hiervan is dat het gedrag van uw bezoekers in statistieken wordt weergegeven. Met deze waardevolle informatie en kennis kan een website verder worden geoptimaliseerd.

Een hoger rendement met conversie

Bij het optimaliseren van een website wordt er bijzondere aandacht besteedt aan joomla seo én conversie. Beide zijn voorwaarde voor een beter resultaat en hoger rendement. Bij zoekmachine optimalisatie wordt extra aandacht besteedt aan

  • de kwaliteit van de hosting
  • de kwaliteit van de  broncode van de website
  • juist en slim gebruik van html tags, titles, meta descriptions
  • logische structuur, navigatie
  • inzet van rich snippets
  • AMP* toevoegen voor relevante pagina's
  • Optimaliseren van afbeeldingen
  • Integratie met social netwerken en social media

Stel, uw website wordt goed gevonden, wat gaat u bereiken met al die bezoekers? De conversie, omzet van bezoekers naar klanten of geïnteresseerden is veel belangrijker dan hoge bezoekersaantallen. Conversie is noodzakelijk. Het gaat hierbij om de doelgroep aan te spreken, het inzetten van marketing technieken, de schrijf toon aapassen, afbeeldingen, typografische layout, vertrouwen opbouwen, overtuigingskracht. Inzicht in de doelgroep is een voorwaarde. Een tactische strategie is nodig. Een hoge conversie is voorwaarde voor een hoger rendement. Inzicht is absoluut noodzakelijk. Analyse van website bezoekers kan u hierbij verder helpen.

seo vraagMet behulp van de statistieken in uw Google Analytics (G.A.) account en een gezonde dosis inzicht en ervaring kan een site flink verbeterd worden. Samen met de juiste interpretaties, taalvaardigheid, inlevingsvermogen in de doelgroep. Bij de analyse wordt er gekeken naar bijvoorbeeld:

  • Hoe lang verblijven bezoekers op de website
  • Wie zijn het en waar komen ze vandaan
  • Haken zij heel vaak binnen een paar seconden al af
  • Hoe hoog is de bounce rate
  • Vinden ze wat ze zoeken (CTA, bestemmingspagina's)

Bij het realiseren van meer aandacht voor de website is het gebruik van sociale interactie bijzonder lonend. Daar gaat veel tijd in zitten voor de eigenaar van de website. Het maken van video's doe je niet even 1,2,3. Maar eenvoudige mobiele filmpjes leveren bijzonder veel aandacht op. Het hoeft niet allemaal super professioneel, tenzij de doelgroep dat wel verwacht.

  • Integratie met social netwerken (linkedin, facebook)
  • en social media (youtube, instagram)

Vindbaarheid op internet is één belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Niet alleen Google, maar ook YouTube, FaceBook, LinkedIn zijn van belang. SEO staat niet op zich. Sterker, zonder conversie bereikt u er niets mee en kost het alleen veel tijd en geld. Het gaat om de omzet, rendabiliteit.

website prestatie  verbeteren met seo

Joomla SEO tips

Waardevolle tips als u zelf uw website gaat optimaliseren vind u op de pagina joomla seo tips U hoeft absoluut geen SEO deskundige te zijn om de belangrijkste onderdelen te verbeteren. De inhoud, overzichtelijke lay-out, woordgebruik, zoekwoorden inventariseren en synoniemen toevoegen aan de tekst, de gangbare html tags gebruiken (title, meta-title en description tags) Hou de aandacht vast, overtuig de bezoeker. Het zijn optimalisaties die u eenvoudig zelf kunt toepassen. Maar u mag het uiteraard ook uitbesteden aan mij. Ik heb jarenlange ervaring en weet een website altijd tot hogere hoogte te brengen. De inzet van sociale netwerken (facebook, linkedIn, twitter) en social media (youtube, instagram, vimeo) dragen ook aanzienlijk bij tot een hogere ranking van uw website in de zoekresultaten, tenminste, als het goed wordt aangepakt.

Joomla SEO uitbesteden, de kosten?

U kunt seo én conversie uitbesteden aan WebsiteMet. Soms is een nieuwe strategie nodig. Soms kan worden volstaan met de huidige opzet van de website. Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn dan kunt u overdag contact opnemen 030-8780146. Soms zijn slechts een paar kleine wijzigingen of aanpassingen nodig om een site succesvol te maken. SEO en conversie hoeven absoluut geen dure investeringen te zijn. Laat uw site op de basis onderdelen onderzoeken. Het is zonde om maanden of jaren later er achter te komen dat een kleine toevoeging aan de meta tags of iets futiels de oorzaak was dat uw website slecht gevonden werd.

SEO: Uw Joomla website gaat ongetwijfeld beter gevonden worden door uw doelgroep wanneer u deze laat optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, Bing, Duckduckgo en Ecosia .

Een hoge positie in Google bereiken

SEO advies

SEO info, adviezen en waardevolle gratis seo tips om hoger in Google te komen bij zoekresultaten met een Joomla website. Dat willen de meeste website eigenaren graag, maar ... hoe doe je dat, welke factoren spelen er allemaal mee? Om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken om een website in de picture te zetten van zoekmachines heb ik een dertigtal waardevolle tips en adviezen in de seo checklist opgenomen. Deze kunnen u verder helpen als u zelf aan de slag gaat. Website optimalisatie uitbesteden aan WebsiteMet beveel ik van harte aan wanneer het u aan tijd en inzicht ontbreekt.

Moet ik dat allemaal weten?

Nee, zeker niet. Het is een onderdeel wat u beter kunt uitbesteden. Toch zijn er dingen die u makkelijk zelf kunt doen om een website te verbeteren. Het moeilijke gedeelte moet u uitbesteden, tenzij u tijd genoeg heeft of gewoon geïnteresseerd bent en de uitdaging wil aangaan.

Optimalisatie zelf doen

Veel werkzaamheden kunnen website beheerders zelf doen, als daar tijd voor is, motivatie en inzicht. Na deskundig advies en uitleg kan een website beheerder best zelf de meta tags invullen, titels plaatsen met de juiste zoekwoorden, afbeeldingen optimaliseren of gebruik maken van handige tools om dit te automatiseren. Het zal vele uren schelen op de factuur. Met aanwijzingen, seo tips, adviezen, info en toelichtingen komt u een behoorlijk eind.

Optimalisatie uitbesteden

De meeste webhouders hebben helemaal geen tijd om hun website te optimaliseren naar een hoger niveau. Zij besteden het uit. Alle website optimalisatie werkzaamheden zijn uit te besteden aan WebsiteMet.

SEO én conversie

Bij SEO hoort ook aandacht voor de conversie. Alleen aan hoge bezoekers aantallen heeft een website natuurlijk niet veel. Er is inzicht nodig in de beweegredenen van bezoekers om ergens op te klikken om iets te krijgen of te kopen. De ene button levert veel vraag op terwijl een andere button niets oplevert maar, opmerkelijk genoeg, wel hetzelfde aanbiedt. Daar zijn allerlei redenen voor die te verklaren zijn. Zonder voldoende conversie is uw website, ondanks hoge bezoekersaantallen, niet rendabel.

Nieuw! De Google vindmachine

in google gevonden worden

Zoeken of vinden?
Dat is een goede vraag.

Google wordt een zoekmachine genoemd. Maar Google vindmachine klinkt beter. Mensen die zoeken verdoen immers hun tijd met iets wat gevonden moet worden. Het is verloren tijd. Als iemand zegt waar het is wordt er tijd bespaard. Zo simpel is het. De vindmachine van Google is daarom afhankelijk van de websites. Het is aan de webhouders of zij hun doelgroep vertellen dat ze er zijn en hebben waar zij naar zoeken.

Zorg dus dat uw doelgroep u makkelijk vind en geen moeite en tijd hoeft te doen om u te vinden. Niet dat ze dat doen, de meeste mensen kijken bij de zoekresultaten alleen naar de eerste pagina. De meest geklikte websites staan bovenaan.

Om hoger te komen in de zoekresultaten kunt u gaan denken aan longtail zoekwoorden. Wat zijn dat?:

Shorttail zoekwoorden: Bestaan uit 1,2 of 3 zoek woorden. Concurrentie is hoog, de vindbaarheid is daarom laag en het kost veel tijd, inzicht en kennis om hier toch hoog op te scoren.
Longtail zoekwoorden: Meer dan 3 keywords, de vindbaarheid is groter, kan specifieker gericht op de doelgroep, meer slagingskans om op de relevante zoektermen te scoren.
(Met zoekwoorden worden hier niet de meta keywords bedoeld. Dat is een 'verouderde' meta tag, althans voor google. Het zijn de keywords gewoon in de tekst, titels, browser titel, alt tekst bij afbeeldingen, ankers, linkjes etc)

SEO specialist

Iedereen mag zich SEO specialist noemen. Ik ben dat niet, ik weet er veel van. Er zijn specialisten die heel goed weten hoe je een website in de picture kan zetten bij google. De besten hebben oog voor conversie, internet marketeers. Aan veel bezoekers heb je niet zoveel als ze niets kopen of binnen twee seconden weer weg klikken. Conversie is daarom nog veel belangrijker. In combinatie met seo een winnend concept. Mijn expertise op dit gebied vergaar ik door veel te lezen over deze onderwerpen en vooral ook door het gewoon in de praktijk toe te passen op mijn eigen business.

Er zijn veel seo specialisten die het niet zijn. Meestal passen zij trucjes toe die na verloop van tijd schadelijk zijn voor de reputatie of ranking in zoekmachines. Google is zeer streng op dit gebied en straft deze zogenaamde Black Hat seo af met een lage ranking en soms zelfs een verbanning uit de zoekresultaten (zgn. ban of penalty).

 

black hat seo

Black Hat SEO

Black Hat SEO wordt afgeraden. Het is een overtreding van de regels. Google straft dit af met penalties, een ban of fors lagere ranking. Riskant, niet doen is het beste advies. Maar sommige malafide SEO bureau's passen dit toe zonder opdrachtgevers in kennis te stellen van deze misleiding. Black Hat techniek probeert Google te misleiden, om de tuin te leiden. Hoogstens is het succes van zeer korte duur.

Bent u op zoek naar een goede SEO specialist lees dan reviews, vergelijk, vraag advies, laat u tijdig informeren. Doe ook zelf onderzoek naar goed vindbare websites die al lange tijd bovenaan prijken in de zoekresultaten (onderzoek met google uw concurrentie). Laat u niet van de wijs brengen door mooie beloftes. Een plaats bovenaan in google garanderen is zo'n loze belofte.

SEO en internet marketing is echt een vak apart. Een markt waar vele specialisten hun diensten aanbieden. Iedereen mag zich seo-specialist noemen, wees hierop bedacht. Uit verhalen van mensen die mij bellen om informatie of een opdracht plaatsen, hoor ik soms klachten over diensten van bepaalde internet marketing bureau's die zich SEO expert wanen. Bij nader onderzoek blijkt er dan van alles mis te zijn met wat er is gedaan om de website te optimaliseren. Vaak gaat het om deze Black Hat 'technieken'.

  

SEO valkuilen

WebsiteMet is geen seo expert of internet marketing specialist, maar heeft wel veel ervaring op dit gebied om websites van kleine ondernemers, zelfstandigen en particuliere websites succesvol, rendabel en zelfs winstgevend te maken. Hoort u bij die doelgroep bespaar dan op de vaak onnodig hoge kosten van bureau's die u gouden bergen beloven. Pas op voor de SEO valkuilen. Er zijn seo experts, internet-marketingbureau's en deskundigen in Nederland die wel betrouwbaar zijn.

Geloof niet in verhalen dat het maanden kan duren voordat de kostbare optimalisatie werkzaamheden lonen. Dan doen ze het niet goed is mijn conclusie. Wat zij precies niet goed doen is een studie op zich en eigenlijk niet zo belangrijk. Wat wel zorgen baart is de overtuigingskracht waarmee zij nietsvermoedende klanten binnenhalen die het niet nodig hebben.

Gaat u liever aan de slag met SEA (google adwords bijvoorbeeld) dan begeeft u zich op een enorm concurerende markt, mede afhankelijk van uw dienst, product en doelgroep.

 

Joomla SEO checklist

In mijn seo checklist staan een dertigtal seo adviezen en tips waarvan sommige eenvoudig met het Joomla CMS worden toegepast. Doe uw voordeel met deze gratis seo tips, adviezen, aanbevelingen en hints welke kunnen resulteren in een hogere positie in google en andere zoekmachines. Hoe komt een website hoger in google? 

Hogere positie zoekmachines: SEO tips en adviezen

SEO tips, adviezen, aanbevelingen en hints welke resulteren in een hogere positie in google en andere zoekmachines. Hoe bereikt u een hoge indexering van uw website in zoekmachines? In onderstaande checklist staan een dertigtal seo adviezen en tips waarvan sommige eenvoudig met het Joomla CMS worden toegepast. Niet bedoeld om echt de diepte in te gaan met zoekmachine optimalisatie, meer om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken en welke factoren kunnen meespelen om een website in de picture te zetten bij een groter publiek.

  • De doelgroep. Inventariseer zoekwoorden en synoniemen waarmee de doelgroep zoekt. Plaats die woorden zoveel mogelijk bovenaan in een artikel. Vakjargon is ook zeker van belang, maar richt die specifiek op de zakelijke doelgroep en plaats het in een andere categorie.
  • Wees kort en bondig. Vestig de aandacht op één onderwerp of product, ontmoedig uw nieuwe bezoeker niet met een overkill aan tekst. Stel altijd de vraag: Wat is het doel van deze pagina, op wie richt ik mij.
  • Wees uitgebreid. Schrijf veel relevante content op plekken in uw website die daarvoor bestemd zijn, maar niet op een pagina waarop u een product verkoopt of aanstuurt op een actie van de bezoeker. Met veel tekst, zoekwoorden en synoniemen kunt u beter geïndexeerd worden op een specifiek onderwerp. Hou het dan bij dat onderwerp, dwaal niet af.
  • Structuur: Maak structuur aan, ga de diepte in op vervolg pagina's waarin u een onderwerp verder gaat behandelen. Zorg dat er interne linkjes naar pagina's gaan waarin een onderwerp verder wordt uitgediept.
  • Gebruik HTML volgens de richtlijnen van W3C en aanbevelingen van google. Zelfde geldt voor WCAG richtlijnen. Hou rekening met blinden en slechtzienden.
  • Krijg kwalitatief sterke externe links van relevante websites die (het liefst) hoog scoren. (geen webfarms, dubieuze websites en geen websites die geen relatie of irrelevant zijn. Haal linkjes daar weg als u dat kan of vraag het de eigenaar en als dat niet helpt: dien een disavow verzoek in bij google).
  •  Interactiviteit: Wees actief én interactief met sociale netwerken én social media zoals twitter, facebook, instagram, youtube.
  • Webhosting, snelheid, continuïteit, bereikbaarheid. De kwaliteit van de hosting is zeer belangrijk. Goedkope hosting is niet per definitie minder, maar vaak is dat wel zo.
  • Snelheid van de website (het aantal bytes en aanvragen om de inhoud in de browser te krijgen). Hosting heeft hier grote invloed op, maar ook de kwaliteit van de website, de template keuze, de aanpassingen, onjuist gebruik van (java)scripts, optimaliseer bestanden voor internet pdf, jpg, png.
  • Optimale toegankelijkheid voor searchbots van zoekmachines verlenen. Vaak staan er obstakels en hindernissen in de broncode zoals scripts die niet gebruikt worden.
  • Optimale toegankelijk voor diverse browsers: desktop, tablet als mobiel, responsive en adaptive.
  • Veiligheid: Gebruik wachtwoorden. Gehackte websites waarop gevaarlijke en verdachte bestanden zijn geplaatst worden vergezeld van een waarschuwing icoontje in zoekresultaten.
  • Onjuist gebruik van html tags, pogingen om met trucjes hoger te komen in de resultaten en inhoud vergelijkbaar met spam wordt door Google gewaardeerd met fors lage posities of erger. Black Hat SEO kan leiden tot een penalty van Google. Moeilijk om vanaf te komen.
  • Gratis templates met mogelijk verborgen of zichtbare linkjes, continuïteit van noodzakelijke updates is vaak slecht.
  • Oppassen met gratis Joomla extensies ook al zijn er een heleboel betrouwbare extensies te krijgen (of plugins van Wordpress). Gebruik alleen extensies die op de JED lijst staan bij joomla.org en controleer bij de VEL lijst op de onbetrouwbare.
  • Voeg in artikelen altijd titels toe (headings H1, H2, etc.) die alles zeggen over de inhoud en prettig lezen. Een logische hierarchie is cruciaal.
  • Maak een passende relevante aantrekkelijke browser titel. Dit is de search engine title in Joomla, met max 60 / 70 tekens voor belangrijke pagina's waarop u in ieder geval gevonden wil worden. Verwar deze meta title niet met de meta tags (headings H1, H2, etc.). Vaak leidt deze optimalisatie al tot flinke stijging van bezoekersaantallen. Zie in combinatie met de volgende tip:
  • Schrijf een meta beschrijving voor belangrijke pagina's (max 150 / 160 tekens) zodat  zoekmachines die tekst weergeven (mits de inhoud klopt met het artikel). Zie het als een gratis advertentie in combinatie met de search engine title (zie de vorige tip).  Die tekst wordt weergegeven in de zoekresultaten van google. Hiermee overtuigt u uw doelgroep om naar uw website te klikken.
  • Plagiaat of copy wordt herkend door Google. Het resulteert in een lagere positie dan het origineel en soms zelfs een penalty / ban. In die zin lijkt de originele tekst enige bescherming te krijgen (datum van publicatie). U kunt een plagiaat pleger netjes vragen uw tekst te verwijderen (of vermelden op social media als letterdief). Vat dit soort tekst diefstal niet te licht op. Onderzoek af en toe eigen exacte tekst via de Google zoekmachine of online vergelijkings tools en onderneem actie!
  • Dubbele inhoud in de eigen website (interne duplicate content) is niet bevordelijk voor de indexering en ranking, tenzij op juiste wijze gebruik wordt gemaakt van de canonical tag. Het beleid van Google tov duplicaat content geldt ook voor websites die inhoudelijk hetzelfde zijn of nagenoeg identiek, behalve een andere domeinnaam hebben (externe duplicate content). Letterlijke copy van inhoud uit andere websites, ook mét toestemming, is slecht voor de positie in google. Wees origineel, doe onderzoek en pleeg geen plagiaat zoals dat juridisch genoemd wordt. Het is letterdiefstal.
  • Historie: Domeinen die al lange tijd bestaan en actief blijven scoren vaak hoger.
  • Activiteit Websites waarop niets gebeurt scoren lager. Schrijf regelmatig een nieuw artikel, bewerk teksten.
  • Actualiteit Speel in op actualiteit, maak een rubriek Nieuws of een Blog.
  • Benadruk uw specialisme: Hiermee wordt u veel beter gevonden dan wanneer u in algemene gangbare termen uw diensten aanbiedt.
  • Plaats, regio: Vermeldt uw locatie en gebruik de daarvoor bestemde tags.
  • Rich Snippets, structured data of micro data: Zorgt dat belangrijke content samenhangend (semantisch) wordt aangeboden aan zoekmachines.
  • AMP: Accelerated Mobile Pages, razendsnelle webpagina's voor op mobiel.
  • SSL: Websites met een groen slotje in de url balk worden hoger geïndexeerd door Google én gewaardeerd door uw bezoekers.
  • Laat uw website eens beoordelen door iemand die niet zoveel verstand heeft van uw business, maar wel een potentiele klant zou kunnen zijn.
  • Vraag eens aan iemand of deze uw website kan vinden in google zonder uw domeinnaam te gebruiken. Vertel alleen wat u verkoopt, in welke plaats of regio u actief bent of welke dienst u levert.
  • Google Mijn Bedrijf: Daar bent u uiteraard al aangemeld, maar kloppen uw gegevens nog steeds? https://www.google.nl/intl/nl/business/
  • Google Analytics en Search Control: Gebruik deze handige tools bij het analyseren en optimaliseren van uw website. (cookie opt-in verplicht)
  • Test uw website op snelheid bij Google Insights voor mobiel en desktops en zie wat er nog verbeterd kan worden.
  • Pingdom Tools geeft een gedetaileerde analyse van uw site. Veel zal abracadabra zijn, maar eerste getoonde getallen zijn intuïtief prima te interpreteren.
  • Installeer extensies zoals JCH Pro en JotCache voor Joomla om de snelheid van de website te verhogen.
  • Gebruik wbAmp of een andere Amp extensie voor Joomla
  • Afbeeldingen: Zonder gebruik meta tags wordt een afbeelding alleen gevonden op de bestandsnaam. De bestandsnaam is ook van groot belang.
  • Vraag advies en info aan bij WebsiteMet.

Deze lijst met seo tips en adviezen is bij lange na niet volledig. Het is bedoeld ter info. Misschien spoort het u aan om uw website en webteksten eens onder de loep te nemen. Een flink aantal van bovenstaande tips kunt u makkelijk zelf realiseren in een Joomla CMS. Als u er geen tijd voor heeft of kennis ontbreekt kunt u website optimalisatie altijd uitbesteden aan WebsiteMet.

Neem de tijd voor het verbeteren en optimaliseren van webteksten. Neem afstand, laat het berusten en kijk er later weer eens naar. Laat vooral ook anderen uw teksten lezen en beoordelen. Kijk en luister naar uw concurrenten die (nu nog) hoger scoren in zoekmachines. Kopieer never nooit geen webteksten van anderen (seo killing) ook geen afbeeldingen tenzij er expliciet toestemming voor wordt gegeven. Kom erachter wat succesvollere website anders of beter doen en leer daar van.