Joomla SEO en conversie

SEO  is zoekmachine optimalisatie. Het doel is meer bezoekers naar een website te krijgen vanuit zoekmachines zoals google. Als die bezoekers op een website een actie ondernemen is er sprake van conversie. Een actie is bijvoorbeeld een aanvraag indienen voor meer informatie, offerte aanvraag of inschrijven voor een nieuwsbrief. Conversie bepaald mede of een website succesvol, rendabel en winstgevend is. Beter gevonden worden is geen garantie tot meer succes, het maakt onderdeel uit van de strategie. Hoge bezoekersaantallen zijn prima, maar als het daarbij blijft is het verspilde moeite.

Er spelen tal van factoren mee: De prestatie van een website verbeteren is niet alleen een kwestie van meer bezoekers genereren vanuit zoekmachines. De broncode moet voldoen aan richtlijnen van het World Wide Web Consortium (W3C). Google zelf is tevens een betrouwbare waardevolle bron voor informatie over dit onderwerp..Bovendien biedt het services waarvan veel gratis is. Integratie van sociale netwerken kan een enorme boost geven. Structured data geeft meer betekenis aan zoekmachines over inhoud en details van uw bedrijf en producten. Rich Snippets laten uw vermeldingen in de organische zoekresultaten veel beter opvallen. SEO is een zeer breed terrein.

Beter gevonden worden met een Joomla website

SEO tool google analytics

Uw website gaat beter gevonden worden wanneer u deze gaat optimaliseren voor zoekmachines. U kunt dit geheel of gedeeltelijk uitbesteden, Het is een vak apart. Er zijn vele experts, ervarings-deskundigen en Joomla SEO specialisten die u daar graag bij willen helpen. Als het om webteksten, afbeeldingen video's of sociale interactie gaat kunt u ook een hoop werk zelf doen. WebsiteMet is geen seo specialist, maar weet er bijzonder veel van af. Meer dan voldoende voor websites met een kleiner budget. Iedereen mag zich overigens SEO specialist noemen.

Samenwerken is de meest aanbevolen methode, omdat u uw doelgroep kent als geen ander. Net zoals onderzoek en analyse is samenwerken en overleg bij website optimalisatie onmisbaar. Het taalgebruik en de toon waarop u uw doelgroep benaderd via de website en het 'vak' jargon zijn beide belangrijk.

Structuur en navigatie

Wanneer het een website ontbreekt aan voldoende logische structuur, een doolhof is of het de bezoeker totaal niet aanspreekt zullen bezoekers snel afhaken. Het maakt dan niet veel uit of de website goed gevonden wordt. Om rendement te behalen met uw website en mogelijk ook uw seo investering moet er sprake zijn van voldoende conversie. Daar gaat het wezenlijk om.

Een overkill aan informatie kan ook reden zijn tot vroegtijdig afhaken van bezoekers. Deze pagina bijvoorbeeld bevat enorm veel tekst. Het is geen pagina die makkelijk te lezen is. Als uit analyse blijkt dat bezoekers op deze specifieke pagina vaak binnen komen (via google of andere zoekmachines)  en de website snel weer verlaten (omdat er een overkill is aan informatie)  kom ik er niet achter of deze bezoekers potentiële klanten waren en getriggerred werden door een aantrekkelijk zoekresultaat in google (en dat is niet ondenkbaar). Het doel van deze pagina is daar niet op gericht. Het doel is om geïnteresseerden te informeren over iets waar ik veel vanaf weet, deskundig in ben. Ik draag de open source gedachte een warm hart toe. Ik weet ook dat ik werkzaamheden verricht waar de meeste website beheerders geen tijd voor hebben. In die visie is deze pagina puur bedoeld als achtergrond informatie en niet om klanten binnen te halen. Dat moet echt op een andere wijze gebeuren (en dat hoop ik ook te bereiken met andere pagina's en andere domeinen).

Social media, networks en SEO

Actieve regelmatige interactie van een website met sociale media en netwerken heeft indirect invloed op betere SEO resultaten. Het vergt veel tijd om dit alles erbij te doen. Het uitbesteden van deze activiteiten met social media en netwerken (youtube, twitter, facebook, instagram) is tegenwoordig vrij normaal.  Wanneer u een partij vind die hier ervaring mee heeft kunt u het heel goed uitbesteden, maar als u het budget niet heeft zult u het toch echt zelf moeten doen. Ik kan u daarbij alleen adviseren en tips geven. Het technische gedeelte kan ik uiteraard wel regelen.

SEO Tools

Met gratis seo services zoals Google Analytics en Search Console, kunt u veel te weten komen over de prestaties van uw website en de afzonderlijke pagina's. Het is dankbaar gereedschap om inzicht te krijgen. Het biedt diverse statistieken die niet altijd even makkelijk zijn om te begrijpen, zeker voor een beginner, maar het geeft snel duidelijkheid over bezoekersaantallen, ghost spam, regio's, hoe lang, welke zoekwoorden men gebruikte. Ook bieden seo tools of extensies voor Joomla veel mogelijkheden om uw site te optimaliseren.

Het gouden zoekwoord

Er zijn mogelijk zoekwoorden of termen die u niet tegenkomt in de analyse statistieken van google. Het kunnen natuurlijk woorden, synoniemen en termen zijn welke überhaupt niet in uw website voorkomen, maar het kan ook zo zijn dat deze wel voorkomen op uw site maar niet geïndexeerd werden door zoekmachines. Dat zijn gemiste kansen..Misschien heeft u er nooit aan gedacht om het beste zoekwoord zonder meer te noemen in één van de hoofd titels (H1) van uw websteksten of webpagina's (de seo meta tags title ). U vraagt zich misschien ook af, wat het gouden zoekwoord dan wel is. De concurrentie is immers enorm op populaire zoektermen, vragen en zinnen (short tail / long tail). Het gouden zoekwoord is het moelijkst te optimaliseren. Daarom is combinatie met relevante informatie zoals uw specialisatie en locatie zo ontzettend belangrijk. Ook zijn creativiteit en inzicht onmisbaar om tot goede resultaten te komen met uw inhoud. Gebruik daarom ook andere woorden of alternatieve termen voor hetzelfde, woorden met dezelfde betekenis, gelijkluidend zijn oftewel woorden die synoniem zijn.;) Een handige tool vind u op https://synoniemen.net/ Maar overdrijf niet en hou teksten leesbaar.

U kent uw doelgroep als geen ander. Uw huidige klanten, potentiële klanten én niet te vergeten ook buitenstaanders kunnen u op waardevolle ideeën brengen, omdat ze op een andere manier naar de website kijken, teksten lezen, het vakjargon missen, andere woorden zullen gebruiken als ze naar uw product of dienst zoeken op google. Uw potentële klanten zoeken misschien wel op heel andere woorden of zinnen naar een product of dienst van u omdat ze (nog) niet op de hoogte zijn van bepaalde termen of merken, die voor u heel normaal zijn. Hoe hoog scoort uw website als zij zoeken naar wat u te bieden heeft? Als u dat weet gaat u in de goede richting.

Bij optimalisatie is het zaak om richtlijnenen en aanbevelingen van Google en het W3C op te volgen. Er zijn talloze andere factoren welke een belangrijke rol spelen, met name  technische factoren (zoals de broncode, de webhosting). Als u hulp of advies nodig heeft kan ik u hierbij van dienst zijn.

Het doel en de middelen

Ik schrijf een boek alleen de zin ontbreekt

Deze quote van ondergetekende is op vele manieren uit te leggen, maar geeft op poetische wijze aan wat voor doelloze onderneming het wel niet is om zo'n boek te schrijven. Toch bestaat internet voor een aanzienlijk deel uit vergelijkbare ondernemingen.  Een website is geen doel op zich, maar een prachtig medium waarmee u uw doelgroep kunt bereiken. Het is een middel om een doel te bereiken, net zoals papier een middel is om op te schrijven.

Zoals een website nog niets zegt over de waarde ervan voor een ondernemer zeggen hoge bezoekersaantallen ook niets over conversie en rendement. Het is alleen een indicatie en aanname dat er in ieder geval iets werkt. Maar wat? Pas wanneer bezoekers een actie ondernemen op een website wordt het interessant. Soms is dat niet te meten met SEO, zoals een telefonische reactie of een bezoek aan een fysiek adres. U moet er dan echt naar vragen in een persoonlijk contact. Maar verder zijn alle menu kliks, aanmeldingen, formulieren, geslaagde én afgebroken betaalsessies meetbaar en terug te vinden in de statistieken van GA.  Het handige hiervan is dat het gedrag van uw bezoekers in statistieken wordt weergegeven. Met deze waardevolle informatie en kennis kan een website verder worden geoptimaliseerd.

SEO + conversie = hoger rendement

Bij het optimaliseren van een website wordt er bijzondere aandacht besteedt aan joomla seo én conversie. Beide zijn voorwaarde voor een beter resultaat en hoger rendement. Bij zoekmachine optimalisatie wordt extra aandacht besteedt aan

  • de kwaliteit van de hosting
  • de kwaliteit van de  broncode van de website
  • juist en slim gebruik van html tags, titles, meta descriptions
  • logische structuur, navigatie
  • inzet van rich snippets
  • AMP* toevoegen voor relevante pagina's
  • Optimaliseren van afbeeldingen
  • Integratie met social netwerken en social media

Stel, uw website wordt goed gevonden, wat gaat u bereiken met al die bezoekers? De conversie, omzet van bezoekers naar klanten of geïnteresseerden is veel belangrijker dan hoge bezoekersaantallen. Conversie is noodzakelijk. Het gaat hierbij om de doelgroep aan te spreken, het inzetten van marketing technieken, de schrijf toon aapassen, afbeeldingen, typografische layout, vertrouwen opbouwen, overtuigingskracht. Inzicht in de doelgroep is een voorwaarde. Een tactische strategie is nodig. Een hoge conversie is voorwaarde voor een hoger rendement. Inzicht is absoluut noodzakelijk. Analyse van website bezoekers kan u hierbij verder helpen.

seo vraag en antwoordMet behulp van de statistieken in uw Google Analytics (G.A.) account en een gezonde dosis inzicht en ervaring kan een site flink verbeterd worden. Samen met de juiste interpretaties, taalvaardigheid, inlevingsvermogen in de doelgroep. Bij de analyse wordt er gekeken naar bijvoorbeeld:

  • Hoe lang verblijven bezoekers op de website
  • Wie zijn het en waar komen ze vandaan
  • Haken zij heel vaak binnen een paar seconden al af
  • Hoe hoog is de bounce rate
  • Vinden ze wat ze zoeken (CTA, bestemmingspagina's)

Bij het realiseren van meer aandacht voor de website is het gebruik van sociale interactie bijzonder lonend. Daar gaat veel tijd in zitten voor de eigenaar van de website. Het maken van video's doe je niet even 1,2,3. Maar eenvoudige mobiele filmpjes leveren bijzonder veel aandacht op. Het hoeft niet allemaal super professioneel, tenzij de doelgroep dat wel verwacht.

  • Integratie met social netwerken (linkedin, facebook)
  • en social media (youtube, instagram)

Vindbaarheid op internet is één belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Niet alleen Google, maar ook YouTube, FaceBook, LinkedIn zijn van belang. SEO staat niet op zich. Sterker, zonder conversie bereikt u er niets mee en kost het alleen veel tijd en geld. Het gaat om de omzet, rendabiliteit.

website prestatie  verbeteren met seo

Joomla SEO tips en factoren

Waardevolle tips als u zelf uw website gaat optimaliseren vind u op de pagina joomla seo tips U hoeft absoluut geen SEO deskundige te zijn om de belangrijkste onderdelen te verbeteren. De inhoud, overzichtelijke lay-out, woordgebruik, zoekwoorden inventariseren en synoniemen toevoegen aan de tekst, de gangbare html tags gebruiken (title, meta-title en description tags) Hou de aandacht vast, overtuig de bezoeker. Het zijn optimalisaties die u eenvoudig zelf kunt toepassen. Maar u mag het uiteraard ook uitbesteden aan mij. Ik heb jarenlange ervaring en weet een website altijd tot hogere hoogte te brengen. De inzet van sociale netwerken (facebook, linkedIn, twitter) en social media (youtube, instagram, vimeo) dragen ook aanzienlijk bij tot een hogere ranking van uw website in de zoekresultaten, tenminste, als het goed wordt aangepakt.

Joomla SEO uitbesteden, de kosten?

U kunt seo én conversie uitbesteden aan WebsiteMet. Soms is een nieuwe strategie nodig. Soms kan worden volstaan met de huidige opzet van de website. Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn dan kunt u overdag contact opnemen 030-8780146. Soms zijn slechts een paar kleine wijzigingen of aanpassingen nodig om een site succesvol te maken. SEO en conversie hoeven absoluut geen dure investeringen te zijn. Laat uw site op de basis onderdelen onderzoeken. Het is zonde om maanden of jaren later er achter te komen dat een kleine toevoeging aan de meta tags of iets futiels de oorzaak was dat uw website slecht gevonden werd.

SEO: Uw Joomla website gaat ongetwijfeld beter gevonden worden door uw doelgroep wanneer u deze laat optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, Bing, Duckduckgo en Ecosia .