Joomla SEO checklist

SEO tips, adviezen, aanbevelingen en hints welke resulteren in een hogere positie in google en andere zoekmachines. Hoe bereikt u een hoge indexering van uw website in zoekmachines? In onderstaande checklist staan een dertigtal seo adviezen en tips waarvan sommige eenvoudig met het Joomla CMS worden toegepast. Niet bedoeld om echt de diepte in te gaan met zoekmachine optimalisatie, meer om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken en welke factoren kunnen meespelen om een website in de picture te zetten bij een groter publiek.

  • De doelgroep. Inventariseer zoekwoorden en synoniemen waarmee de doelgroep zoekt. Plaats die woorden zoveel mogelijk bovenaan in een artikel. Vakjargon is ook zeker van belang, maar richt die specifiek op de zakelijke doelgroep en plaats het in een andere categorie.
  • Wees kort en bondig. Vestig de aandacht op één onderwerp of product, ontmoedig uw nieuwe bezoeker niet met een overkill aan tekst. Stel altijd de vraag: Wat is het doel van deze pagina, op wie richt ik mij.
  • Wees uitgebreid. Schrijf veel relevante content op plekken in uw website die daarvoor bestemd zijn, maar niet op een pagina waarop u een product verkoopt of aanstuurt op een actie van de bezoeker. Met veel tekst, zoekwoorden en synoniemen kunt u beter geïndexeerd worden op een specifiek onderwerp. Hou het dan bij dat onderwerp, dwaal niet af.
  • Structuur: Maak structuur aan, ga de diepte in op vervolg pagina's waarin u een onderwerp verder gaat behandelen. Zorg dat er interne linkjes naar pagina's gaan waarin een onderwerp verder wordt uitgediept.
  • Gebruik HTML volgens de richtlijnen van W3C en aanbevelingen van google. Zelfde geldt voor WCAG richtlijnen. Hou rekening met blinden en slechtzienden.
  • Krijg kwalitatief sterke externe links van relevante websites die (het liefst) hoog scoren. (geen webfarms, dubieuze websites en geen websites die geen relatie of irrelevant zijn. Haal linkjes daar weg als u dat kan of vraag het de eigenaar en als dat niet helpt: dien een disavow verzoek in bij google).
  •  Interactiviteit: Wees actief én interactief met sociale netwerken én social media zoals twitter, facebook, instagram, youtube.
  • Webhosting, snelheid, continuïteit, bereikbaarheid. De kwaliteit van de hosting is zeer belangrijk. Goedkope hosting is niet per definitie minder, maar vaak is dat wel zo.
  • Snelheid van de website (het aantal bytes en aanvragen om de inhoud in de browser te krijgen). Hosting heeft hier grote invloed op, maar ook de kwaliteit van de website, de template keuze, de aanpassingen, onjuist gebruik van (java)scripts, optimaliseer bestanden voor internet pdf, jpg, png.
  • Optimale toegankelijkheid voor searchbots van zoekmachines verlenen. Vaak staan er obstakels en hindernissen in de broncode zoals scripts die niet gebruikt worden.
  • Optimale toegankelijk voor diverse browsers: desktop, tablet als mobiel, responsive en adaptive.
  • Veiligheid: Gebruik wachtwoorden. Gehackte websites waarop gevaarlijke en verdachte bestanden zijn geplaatst worden vergezeld van een waarschuwing icoontje in zoekresultaten.
  • Onjuist gebruik van html tags, pogingen om met trucjes hoger te komen in de resultaten en inhoud vergelijkbaar met spam wordt door Google gewaardeerd met fors lage posities of erger. Black Hat SEO kan leiden tot een penalty van Google. Moeilijk om vanaf te komen.
  • Gratis templates met mogelijk verborgen of zichtbare linkjes, continuïteit van noodzakelijke updates is vaak slecht.
  • Oppassen met gratis Joomla extensies ook al zijn er een heleboel betrouwbare extensies te krijgen (of plugins van Wordpress). Gebruik alleen extensies die op de JED lijst staan bij joomla.org en controleer bij de VEL lijst op de onbetrouwbare.
  • Voeg in artikelen altijd titels toe (headings H1, H2, etc.) die alles zeggen over de inhoud en prettig lezen. Een logische hierarchie is cruciaal.
  • Maak een passende relevante aantrekkelijke browser titel. Dit is de search engine title in Joomla, met max 60 / 70 tekens voor belangrijke pagina's waarop u in ieder geval gevonden wil worden. Verwar deze meta title niet met de meta tags (headings H1, H2, etc.). Vaak leidt deze optimalisatie al tot flinke stijging van bezoekersaantallen. Zie in combinatie met de volgende tip:
  • Schrijf een meta beschrijving voor belangrijke pagina's (max 150 / 160 tekens) zodat  zoekmachines die tekst weergeven (mits de inhoud klopt met het artikel). Zie het als een gratis advertentie in combinatie met de search engine title (zie de vorige tip).  Die tekst wordt weergegeven in de zoekresultaten van google. Hiermee overtuigt u uw doelgroep om naar uw website te klikken.
  • Plagiaat of copy wordt herkend door Google. Het resulteert in een lagere positie dan het origineel of penalty / ban. In die zin lijkt de originele tekst enige bescherming te krijgen (datum van publicatie). U kunt een plagiaat pleger netjes vragen uw tekst te verwijderen of vermelden op social media als letterdief. Vat dit soort diefstal niet te licht op en onderneem actie! Met alleen een factuur sturen zonder voorwaarden geeft u in feite toestemming, ook als er niet betaald wordt.
  • Dubbele inhoud in de eigen website is slecht voor de seo, tenzij op juiste wijze gebruik wordt gemaakt van de canonical tag. De afkeer van google tov duplicaat content geldt ook voor websites die inhoudelijk hetzelfde zijn of nagenoeg identiek, behalve een andere domeinnaam hebben. Letterlijke copy van inhoud uit andere websites, ook mét toestemming, is slecht voor de positie in google. Wees origineel, doe onderzoek en pleeg geen plagiaat zoals dat juridisch genoemd wordt. Het is letterdiefstal.
  • Historie: Domeinen die al lange tijd bestaan en actief blijven scoren vaak hoger.
  • Activiteit Websites waarop niets gebeurt scoren lager. Schrijf regelmatig een nieuw artikel, bewerk teksten.
  • Actualiteit Speel in op actualiteit, maak een rubriek Nieuws of een Blog.
  • Benadruk uw specialisme: Hiermee wordt u veel beter gevonden dan wanneer u in algemene gangbare termen uw diensten aanbiedt.
  • Plaats, regio: Vermeldt uw locatie en gebruik de daarvoor bestemde tags.
  • Rich Snippets, structured data of micro data: Zorgt dat belangrijke content samenhangend (semantisch) wordt aangeboden aan zoekmachines.
  • AMP: Accelerated Mobile Pages, razendsnelle webpagina's voor op mobiel.
  • SSL: Websites met een groen slotje in de url balk worden hoger geïndexeerd door Google én gewaardeerd door uw bezoekers.
  • Laat uw website eens beoordelen door iemand die niet zoveel verstand heeft van uw business, maar wel een potentiele klant zou kunnen zijn.
  • Vraag eens aan iemand of deze uw website kan vinden in google zonder uw domeinnaam te gebruiken. Vertel alleen wat u verkoopt, in welke plaats of regio u actief bent of welke dienst u levert.
  • Google Mijn Bedrijf: Daar bent u uiteraard al aangemeld, maar kloppen uw gegevens nog steeds? https://www.google.nl/intl/nl/business/
  • Google Analytics en Search Control: Gebruik deze handige tools bij het analyseren en optimaliseren van uw website. (cookie opt-in verplicht)
  • Test uw website op snelheid bij Google Insights voor mobiel en desktops en zie wat er nog verbeterd kan worden.
  • Pingdom Tools geeft een gedetaileerde analyse van uw site. Veel zal abracadabra zijn, maar eerste getoonde getallen zijn intuïtief prima te interpreteren.
  • Installeer extensies zoals JCH Pro en JotCache voor Joomla om de snelheid van de website te verhogen.
  • Gebruik wbAmp of een andere Amp extensie voor Joomla
  • Vraag advies en info aan bij WebsiteMet.

Deze lijst met seo tips en adviezen is bij lange na niet volledig. Het is bedoeld ter info. Misschien spoort het u aan om uw website en webteksten eens onder de loep te nemen. Een flink aantal van bovenstaande tips kunt u makkelijk zelf realiseren in een Joomla CMS. Als u er geen tijd voor heeft of kennis ontbreekt kunt u website optimalisatie altijd uitbesteden aan WebsiteMet.

Neem de tijd voor het verbeteren en optimaliseren van webteksten. Neem afstand, laat het berusten en kijk er later weer eens naar. Laat vooral ook anderen uw teksten lezen en beoordelen. Kijk en luister naar uw concurrenten die (nu nog) hoger scoren in zoekmachines. Kopieer never nooit geen webteksten van anderen (seo killing) ook geen afbeeldingen tenzij er expliciet toestemming voor wordt gegeven. Kom erachter wat succesvollere website anders of beter doen en leer daar van.