offerte bemiddeling webdesignkaart reseller vanadvanza

Offerte bemiddeling

In april dit jaar besteedde ik aandacht aan webdesignkaart.nl. Hier kan men offertes aanvragen bij meerdere webbureau's via het bemiddelingsplatform Advanza. Webdesignkaart is één van de resellers van Advanza. Behalve offertes van websitebouwers en bureau's wordt deze dienst ook geleverd aan tal van andere sectoren met eenzelfde soort opzet: Men vult een formulier in wat de wensen zijn. Na opsturen ontvangt men 5 verschillende offertes. (zie afbeelding)

60 procent

Klinkt handig, maar is dat ook zo? Probeer het gewoon, het is gratis. Van mij zult u geen offerte krijgen via deze bemiddeling. Ik heb zo mijn bedenkingen over automatisch gegenereerde offertes en voor mij is het niet rendabel, tenzij ik de kosten van mijn websites flink ga verhogen. En dat wilt u vast niet.

Website offerte bemiddeling aangeboden door webdesignkaart onder de loep. Wat klopt er niet? Allereerst de suggestie dat men tot  60% goedkoper uit is (zie de screenshot).

Kosten

Wat levert het een websitebouwer op als deze mee doet met offerte bemiddeling. Een voorbeeld:

kosten website zonder offerte bemiddeling € 800
60% minder kosten met offerte bemiddeling* € 480
5 leads keer 40,- * € 200
opbrengst websitebouwer € 120

De klant betaald € 120,- volgens de info van webdesignkaart. Dat gaat geen enkele websitebouwer doen neem ik aan, tenzij men de kosten van de leads door rekent aan de klant en geen korting geeft. De website kost dan € 1000,- en dat is 25% duurder dan wanneer men direct een websitebouwer benadert.

Dubieuze reviews

Op webdesignkaart werden reviews getoont van tevreden mensen die een website offerte hadden aangevraagd. Bij copy paste in google zoeken bleken dezelfde reviews ook op tal van andere soortgelijke websites te worden getoont met andere namen (?). Niet echt geloofwaardig. Ik heb de site onlangs weer eens onderzocht en nu zijn de reviews alleen op hun site te vinden. Dat lijkt een vooruitgang, maar...

Maar welke waarde hebben reviews als de bezoeker er niet achter komt waar de betreffende website staat. Bij geen enkele review kom je erachter. Er staan er alweer een 30 tal op. Als je bedenkt dat webdesignkaart sinds juni 2018 bestaat in deze vorm is een reactie in januari dit jaar wel dubieus als men zegt al 3 jaar tevreden te zijn over deze bemiddeling. Foutje zeker.

Tip: als men reviews plaats check dan van wie die review is. En linkje naar een website bijvoorbeeld of de naam van een bedrijf die u kan googelen. Als dat onmogelijk is heeft de review geen waarde. Grote kans dat deze fake is.

Velen gingen u voor:

In mijn vorige blog over offerte bemiddeling schreef ik dat WebsiteMet werd vermeld als een van de "velen die u voor gingen" (gericht op websitebouwers en webbureau's -zie deze blog). Dat slaat alles. Ik heb daarom bij google reviews deze week een negatieve review gegeven en mijn mening gegeven over advanza. Ik werd direct gebeld. In het gesprek ontkende Advanza verantwoordelijk te zijn voor de wijze waarop webdesignkaart werkt. Advanza weet blijkbaar niets van haar resellers en begrijpt zogenaamd mijn negatieve review daarom niet. Ik kreeg notabene in april 2019 contact met advanza n.a.v mijn aanmelding bij webdesignkaart.nl voor meer informatie. Ik had in april een gesprek met Advanza, en men stuurde een contract op omdat ik interesse had. Vrij kort daarna heb ik Advanza gebeld en bedankt voor de moeite n.a.v. mijn bevindingen en verder onderzoek.

Het bewuste kaartje heeft men heeft men inmiddels aangepast op webdesignkaart.nl (die screenshot staat in mijn vorige blog over offerte bemiddeling). Nu wordt een selecte groep vermeldt van een twintigtal websitebouwers en bureau's die klaarblijkelijk offertes ontvangen via Advanza. De getoonde websitebouwers kunnen en willen blijkbaar een website voor € 120,- bouwen ipv € 800,-  Blijkbaar heeft men er wel iets van geleerd naar aanleiding van mijn blog en google review door niet alle websitebouwers in Nederland te vermelden. Zoiets blijft niet onopgemerkt. Lees die reactie van Advanza op mijn google review en oordeel zelf.

De 20 aangesloten webdesigners die nu op het kaartje staan hebben 3300 x 5 offertes ontvangen. Dat is een aardige business welke een half miljoen oplevert voor de bemiddeling. Als de helft daadwerkelijk een website opleverde zijn dat  82 websites per websitebouwer. Ongeloofwaardig.

En verder

Advanza is het bedrijf wat resellers de mogelijkheid biedt om via hen een zakcentje bij te verdienen. Slim bekeken, zo blijft de grote baas buiten schot als het bijvoorbeeld gaat om black hat seo en onjuiste informatie over de kosten. Slim is niet hetzelfde als eerlijk. Op mij komt het over als misleiding. Google is overigens de lachende derde. Er wordt behoorlijk wat af geadverteerd.

Conclusie

Een bemiddelingsplatform voor offertes is welkom. Voor websitebouwers en bureau's kan het flink wat tijd schelen in het zoeken naar nieuwe klanten. Maar het moet wel betaalbaar blijven ,transparant en er mag geen sprake zijn van misleidende teksten over zogenaamde goedkopere websites waar niet verifieren klanten zonder bedrijf of website tevreden over zijn.