offerte bemiddeling misleiding

Webdesign offertes aanvragen via bemiddeling

Er bestaan bemiddelingsplatforms op internet waarop men meerdere offertes tegelijk kan aanvragen van webbureau's om een website te laten maken. Met ingevulde vragenlijstjes worden gegadigden voor de aanvrager gezocht die zijn aangesloten bij het bemiddelingsbedrijf. Gemiddeld wordt een aanvraag naar 5 aangesloten webbureau's gestuurd welke een match hebben met de aanvraag. Dat is een zgn. lead. De 5 wedijveren om de opdracht door een zo goed mogelijke offerte aan te bieden. De gedachte hierbij wordt gewekt dat de prijzen naar beneden gaan. De 5 gegadigden weten dat er concurrentie is en anticiperen op een lagere prijs. Maar klopt dit wel?

Een website offerte op maat aanvragen bij WebsiteMet

Ik sta nogal sceptisch tegenover deze manier van bemiddeling, sceptisch omdat het helemaal niet rendabel is voor webdesignbureau's, eerder het tegenovergestelde. Het werd tijd om dit eens nader te onderzoeken. Ik kom de offerte bemiddelaars steeds vaker tegen bij zoekopdrachten, ook in andere sectoren. Bij bemiddeling hoort een prijskaartje, niks mis mee. Ik lees echter ervaringen van andere webbureau's over deze bemiddelaars en kom eerlijk gezegd nauwelijks goede reviews tegen. Dat is opmerkelijk en jammer, want het basisidee is ok. Eerst maar eens een berekening en de kosten bekijken:

De kosten van de offerte bemiddeling

Eén lead kost € 40,- Per offerte aanvraag gaat deze naar 5 bureaus die een match hebben. Als ik een website neer zet en ik wil daar € 800,- voor krijgen heb ik 5 leads nodig voor ik succes heb (statistisch gezien). Ik heb dus € 200,- geïnvesteerd en die zal ik graag willen terugzien. Bovendien heb ik 5 keer zoveel tijd besteedt aan het maken van offertes. De website wordt € 200,- duurder dan wanneer de klant mij direct had benaderd voor het maken van een offerte. Ik hoef lang geen 5 offertes te maken voordat ik succes heb. Bovendien wordt bij een direct telefonisch contact alles veel duidelijker wat de klant verwacht en nodig heeft, waardoor er minder ruis in de communicatie komt. Dat gevaar bestaat bij automatisch gegenereerde leads. De meeste bureaus zullen die € 200,- ten dele of zoals te verwachten 100% doorberekenen in de kostprijs. Er mag best wel wat geïnvesteerd worden bij bemiddeling, maar 25%?

Op webdesignerkaart.nl (dat is een van de vele partners van advanza.nl, de bemiddelaar waar men uiteindelijk terecht komt) staat dat de websites welke gemaakt worden door de aangesloten bureaus gemiddeld 60% goedkoper zijn! Dat wordt veroorzaakt door de concurrentie beweert men. Dat is een vreemde veronderstelling. Ik kan daar een aantal dingen uit concluderen. Het is veel logischer dat de websites duurder zijn dan gangbaar in de gehele markt, zie de berekening in de alinea hierboven. Het zou kunnen dat de aangesloten bureaus niet zo goed zijn, of meer dan 60% minder goed hun best doen, dan wordt die bewering aannemelijker. Ik kan mij dat niet voorstellen.

Nep reviews, copy aanbevelingen

Maar nog iets anders wat ik nog veel erger vind en pure misleiding is: Bij nader onderzoek van webdesignkaart.nl blijkt dat de reviews op de website veelvuldige copy is. Reviews met dezelfde woorden en een andere naam is bedoeld om het vertrouwen te winnen voor degene die het niet door hebben. Ook zijn reviews graadmeter voor de populariteit van een website. Hoe zou u het vinden als ik zoiets zou doen op mijn website om u te overtuigen? Ik moet er niet aan denken. En met zo'n bedrijf zou ik in zee moeten gaan?

Behalve de genoemde misleiding met de reviews is er sprake op webdesignerkaart.nl van blackhat seo, met name duplicate content, bedoeld om zoekmachines te misleiden en werkt dus blijkbaar erg goed. Google waarschuwt hiertegen en noemt het spam. Een medewerker van advanza.nl waarmee ik sprak over waarom ik niet met hun in zee ging, zei vol trots: "Het werkt dus wel". Of ik nou zoekt op webdesign offerte aanvragen de meern of webdesign offerte almere, webdesignerkaart staat altijd op de eerste pagina en snoept daarmee de potentiële klanten van de echte webdesignbureau's weg. Advanza.nl, het bedrijf dat de business heeft opgezet, gebruikt dus partners die deze foute seo tactiek toepassen.

Nog een misleiding op webdesignerkaart.nl is de vermelding van webdesignbureau's die helemaal niet zijn aangesloten bij advanza en nooit een lead zullen ontvangen. Ik zag het bureau van een websitebouwer die ik persoonlijk ken vermeld op een landkaart waaronder stond:

Zoals je op de landkaart kunt zien gingen velen je voor, schrijf je direct in en ontvang vandaag nog opdrachten voor webdesign klussen uit jouw omgeving.

keurmerk website gekeurd bestaat nietDat wekt vertrouwen. Navraag bij de betreffende websitebouwer bleek deze van niets te weten. Ik heb inmiddels een zeer lage dunk van deze business. Het gaat nog verder met de misleiding.

Fake logo's en niet bestaande keurmerken

keurmerk Transparante website bestaat nietNog een misleiding op de website van webdesignerkaart.nl zijn de logo's van niet bestaande bedrijven. Ik heb gezocht op de namen in de logo's en kon er geen één vinden. Die bedrijven bestaan helemaal niet. De keurmerken "Transparant" en "Website Gekeurd" vond ik wel terug op een paar websites. Die websites zijn volgens hetzelfde systeem gebouwd, met dezelfde seo blackhat tactiek, het design is bijna identiek. Het spreekt voor zich dat ook daar de reviews nep zijn. Een paar domeinen: onafhankelijkeoffertes.nl, accountantkaart.nl, boekhouderkaart.nl, administratiekaart.nl. Alles wijst erop dat Advanza deze partners gebruikt om klanten binnen te harken. En natuurlijk zal Advanza zich eruit praten door te zeggen dat de partners geen onderdeel zijn van Advanza en zij niet verantwoordelijk zijn wat hun partners doen.  U bent gewaarschuwd