Sla alle technische info over van dit artikel en ga direct naar de voorbeelden: Dé extensie voor Joomla om meer op te vallen in Google met rich snippets
Google Structured Data - Rich Snippets
De Google Structured Data extensie voor Joomla van de extension developer Tassos is gemaakt om microdata aan te bieden aan zoekmachines, websites of andere apparaten. De term rich snippets wordt in dit kader vaak genoemd om de speciale 'rijke' weergave in resultaten van Google aan te duiden. Rich content is inhoud in een webpagina waaraan micro-data is toegevoegd. Het resultaat zijn rich snippets. Vergelijk microdata met de meer bekende html meta tags description en title, maar dan een level hoger.
Micro-data is specifiek gericht op het begrijpbaar maken van de inhoud voor zoekmachines, web-browsers of andere apparaten. Met microdata ontstaat er samenhang en betekenis van onze taal waar 'computertaal' mee overweg kan. In relatie tot microdata wordt er gesproken over het semantische web. Er is veel meer mogelijk dankzij deze microcodes. Microdata bestaat al vrij lang, maar neemt de laatste jaren een inhaal spurt.
Structured data is bijzonder zinvol om in te zetten bij website optimalisatie. Voorbeelden in de praktijk: rich snippets: Iedereen kent wel de 5 sterren reviews of de FAQ weergave onder een resultaat. Zulke opvallende weergaven hebben een hoger klik gehalte (in SEO termen: CTR - Click Through Ratio).
De bedoeling van microdata
Zoekmachines, webcrawlers en browsers lezen en verwerken de inhoud van webpagina's. Uit de broncode van pagina's wordt de inhoud gehaald, verzameld, beoordeeld op relevantie met (wisselende geheime) logaritme. Er wordt een waarde berekend en toegekend aan pagina's waardoor website A hoger scoort dan website B. Toch is de meeste inhoud onbegrijpelijk voor computers. HTML meta tags zijn eigenlijk de voorloper van microdata. Meta tags vertellen zoekmachines Noteer: deze inhoud is een beschrijving van wat je kunt verwachten op mijn pagina, dit is de titel, focus daar op, het is belangrijk, neem dat mee en doe er wat mee. En dat gebeurd dan ook in combinatie met een heleboel andere factoren die de ranking bepalen.
Microdata is een hele grote stap vooruit als het gaat om specifieke inhoud meer waarde of liever gezegd meer betekenis toe te kennen. Computertaal (om het simpel te zeggen) gaat samenhang zien van aangeboden content als deze is voorzien van betekenisvolle data. Die gegevens worden met een specifiek ontworpen layout weergegeven in resultaten ( dat zijn de rich snippets) en de inhoud wordt gebruikt om te verzamelen, te vergelijken en er waarde aan toe te kennen.
Voorbeelden van Rich Snippets
Enkele voorbeelden van rich snippets in google zoekresultaten zijn: De FAQ weergave, de review sterren, breadcrumbs (kruimelpad), recepten, events / agenda, jobs, product met prijs, cursus aanbiedingen. Er zijn talloze mogelijkheden.