SEO tips en factoren

SEO Tips en factoren voor een hogere positie in zoekresultaten van zoekmachines. Hoe bereikt u een hoge indexering van uw website? Onderstaande tips kunnen eenvoudig met het Joomla CMS worden toegepast. Eerst een opsomming van de mogelijkheden, daarna een korte uitleg. Niet bedoeld om echt diep in te gaan op SEO, meer om een indruk te geven wat er zoal bij komt kijken om een website in de picture te zetten.

Doelgroep, zoekwoorden, focus op specialiteit, expertise, plaats, structuur, W3C en WCAG richtlijnen, externe en interne links, social netwerken én media integreren, kwalitatieve webhosting, snelheid optimaliseren, optimale toegankelijk voor diverse browsers én searchbots, responsive template, AMP, wees actief, actueel, blog, nieuws, geen letterlijke teksten van anderen gebruiken maar doe wel onderzoek, gebruik canonical tags, gebruik rich snippets, gebruik GA en het webmasterhulpprogramma van Google voor onderzoek en statistieken.

  • De doelgroep. Inventariseer de zoekwoorden en synoniemen waarmee zij zoeken. Plaats die woorden zoveel mogelijk bovenaan in een pagina. Structureer met hetzelfde idee de pagina's 
  • Wees kort en bondig, Vestig de aandacht op een onderwerp, maar ontmoedig uw nieuwe bezoeker niet met een overkill aan tekst. Wek eerst de aandacht en motiveer om te klikken op meer info oid.
  • Structuur: Maak structuur aan, ga de diepte in op andere pagina's waarin u een onderwerp verder gaat behandelen. Zorg dat er interne linkjes naar pagina's gaan waarin een onderwerp verder wordt uitgediept.
  • Gebruik HTML volgens de richtlijnen van W3C en aanbevelingen van google. Zelfde geldt voor WCAG richtlijnen. Hou rekening met blinden en slechtzienden.
  • Krijg kwalitatief sterke externe links van relevante websites die (het liefst) hoog scoren. (geen webfarms, dubieuze websites en geen websites die geen relatie of irrelevant zijn, haal ze daar weg als u dat kan of dien een verzoek in).
  • interactiviteit Wees interactief met social networks én social media (en gebruik van OGP voor facebook bv)
  • Webhosting, snelheid, continuïteit, bereikbaarheid. De kwaliteit van de hosting is zeer belangrijk. Goedkope hosting is niet per definitie minder, maar vaak is dat wel zo.
  • Snelheid van de website (het aantal bytes en aanvragen om de inhoud in de browser te krijgen). Hosting heeft hier grote invloed op, maar ook de kwaliteit van de website, de template keuze, de aanpassingen, onjuist gebruik van (java)scripts, optimaliseer bestanden voor internet pdf, jpg, png.
  • Optimale toegankelijkheid voor searchbots van zoekmachines (geen obstakels en hindernissen in de broncode zoals scripts. Vaak staan scripts op een verkeerde plaats
  • Optimale toegankelijk voor diverse browsers: desktop, tablet als mobiel, responsive en adaptive. Meer dan de helft van alle website verzoeken vinden plaats via mobiel en tablets.
  • Veiligheid: Gebruik wachtwoorden ( SSL websites scoren hoger). Gehackte websites waarop gevaarlijke en verdachte bestanden zijn geplaatst wordt door google vermeldt in de zoekresultaten (niemand klikt daarop). Wanneer Google het nodig vind wordt de website gebanned en is niet meer te vinden voor bepaalde tijd.
  • Bewust onjuist gebruik van html  tags, pogingen om met trucjes hoger te komen in de resultaten en inhoud wat vergelijkbaar is met spam  wordt door Google bestraft met penalties of een lagere positie
  • Plagiaat of copy wordt herkend door Google. Het resulteert in een lagere positie of ban . In de praktijk komt het omgekeerde helaas ook voor. (De plagiaat pleger komt juist hoger). In dat geval mag u Google verzoeken actie te ondernemen. U moet dan wel bewijs hebben. U kunt de plagiaat pleger natuurlijk ook vragen het plagiaat te verwijderen, een factuur sturen of vermelden op social media
  • Voorkom dubbele inhoud met urls die naar dezelfde pagina verwijzen met de canonical tag. Dubbele inhoud in de eigen website is uit den boze (spam) tenzij op juiste wijze gebruik wordt gemaakt van de canonical tag. De afkeer van google tov dubbele inhoud geldt ook voor websites die inhoudelijk hetzelfde zijn of nagenoeg identiek, behalve een andere domeinnaam hebben. Maak hieruit op dat letterlijke copy van andere websites slecht is voor de positie in google. Wees origineel, doe onderzoek maar pleeg geen plagiaat zoals dat heet.
  • Historie: Domeinen die al lange tijd bestaan en actief blijven scoren vaak hoger
  • Activiteit Websites waarop niets gebeurt scoren lager. Schrijf regelmatig een nieuw artikel, bewerk teksten, wees actueel
  • Actualiteit Speel in op actualiteit, maak een rubriek Nieuws
  • Specialisme: Hiermee wordt u veel beter gevonden dan wanneer u in algemene gangbare termen uw diensten aanbied.
  • Plaats, regio: Vermeld uw locatie en gebruik de daarvoor bestemde tags.
  • Rich Snippets: zoek met google op deze term, verdiep u erin en maak er gebruik van

Deze lijst is bij lange na niet volledig, het is ook bedoeld ter info en wie weet spoort het u aan om meer te weten te komen over dit onderwerp. Het uitbesteden van deze werkzaamheden raad ik u aan, maar een aantal kunt u makkelijk zelf realiseren in het Joomla CMS.

Mand!

mand tichelaarJa, dat was lachen met omroep Maxim, de mand van Tichelaar. Leuk voorbeeld hoe het niet moet of toch wel? Wees kort en bondig, maar overdrijf niet. Het filmpje toont een uitstekende manier om de zoekwoorden op hun relevantie te inventariseren en op waarde te schatten. Bezoekers gaan de rest echt wel lezen als de interesse is gewekt. En die interesse moet gestimuleerd worden bij de doelgroep. Zo komt een webpagina tot hogere conversie, meer klanten en naar te verwachten ook meer omzet in de vorm van euro's, aandacht, boodschap, klantenbinding. Niet alles draait bij conversie om geld.

 

SEO specialisme

Ik ben geen SEO expert. Mijn kennis op dit gebied vergaar ik door veel te lezen over dit onderwerp en vooral ook te doen. Iedereen mag zich overigens SEO specialist of goeroe noemen. Er zijn specialisten die nog veel beter weten hoe je een website in de picture kan krijgen bij google. De besten hebben ook oog voor conversie, seo marketeers. Want aan veel bezoekers heb je niet zoveel als ze niets kopen of binnen twee seconden weer weg klikken. Conversie is veel belangrijker. In combinatie met SEO een winnend concept.

 

Bewaren

Bewaren

0
0
0